آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

حنیف اتمر:

جز تیم غنی، با همه دسته‌های انتخاباتی گفت‌وگو می‌کنیم/ توافق بد را با طالبان نمی‌پذیریم

حنیف اتمر نامزد دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد با تمام دسته‌های انتخاباتی درحال گفت‌وگو است جز تیم رییس جمهور سابق (اشرف غنی) و توافق بد با طالبان برای هیچ کس پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد حنیف اتمر نامزد دسته انتخاباتی صلح و اعتدال، در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز ضمن متهم کردن حکومت به نفاق افکنی در میان مردم، گفت که تیم انتخاباتی او با تمام تیم‌های انتخاباتی به جز تیم اشرف غنی در حال گفت‌وگو است.

آقای اتمر حکومت را به مداخله در امور کمیسیون‌های انتخاباتی، ایجاد نفاق در میان مردم، استعمال قوه قهریه علیه مردم، انحصار قدرت و حکومت دوستان بودن متهم کرد.

او گفت که حکومت در کار اجماع داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای روند صلح ناکام بوده و افغانستان را از معادلات منطقه‌ای حذف کرده است.

او در مورد عدم اجماع میان حکومت و شرکای بین‌المللی تاکید کرد که حکومت نتوانسته شرکایی نیرومندی مانند امریکا و ناتو را با خود داشته باشد و با رفتارها و سیاست‌های احساساتی آنان را دور کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد مذاکرات میان طالبان و امریکا نیز گفت که ایالات متحده محتوای مذاکرات را با طالبان محرمانه نگاه می‌دارد و خواست ما از واشنگتن این است که مواد لازم این مذاکرات را در اختیار حکومت و کلیت جمهوری افغانستان بگذارد.

آقای اتمر در مورد نشست‌های مسکو نیز افزود که در آن نشست‌ها بر چهارچیز تاکید کرده ولی موفق نبوده است و بنا بر آن اعلامیه مشترک با طالبان در نشست دوم مسکو صادر نشد.

موارد مورد نظر آقای اتمر، آتش‌بس، آغاز مذاکرات مستقیم میان طالبان و تیم نظام جمهوری اسلامی افغانستان و نشست دوحه بوده که طالبان با آن موافقت نکرده‌اند.

وی ادامه داد که هنوز مذاکرات مستقیم میان طالبان و تیم جمهوری اسلامی افغانستان صورت نگرفته و زود است که در مورد توافق و نوع نظام آینده صحبت شود.

او تاکید کرد که اصل نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر حقوق بشر، آزادی بیان و انتخابات خط قرمز است و عدول از آن امکان ندارد.

حکومت و کمیسیون انتخابات:

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یک بار دیگر حکومت را متهم به دخالت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی نموده و بیان داشت که این موضوع را کمیشنران کمیسیون انتخابات نیز بیان داشته‌اند.

او از عزل و نصب کارمندان ولایتی کمیسیون، خرید دستگاه‌های بایومتریک از همان کمپنی که دستگاه‌های بایومتریک را برای انتخابات پارلمانی عرضه کرده بود، اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی از طریق تلویزیون دولتی و بقیه موارد به عنوان نمونه مداخلات حکومت در امور کمیسیون انتخابات یاد کرد.

اتمر از برنامه حکومت برای تجلیل صدمین سالگرد استقلال کشور و افتتاح پروژه های واحد برای چندمین بار از کمپاین‌های پیش از وقت حکومت نام برد.

او حکومت را به یک شرکت دوستان و خویشاوندان داخلی و خارجی تشبیه کرد.

اختلاف با اشرف غنی:

حنیف اتمر در پاسخ به این سوال که چرا چهار و نیم سال با حکومت کار کرده و یک باره به منتقد جدی آن مبدل شد، بیان کرد که در تمام طول زمانی که با حکومت کار کرده، اختلاف نیز داشته است، ولی در برخی موارد اختلافات سطحی بوده و در برخی موارد نیز جدی.

او از مخالفتش با استعمال قوه قهریه علیه مردم، انحصار قدرت در ارگ میان یک حلقه خاص و نحوه تعامل حکومت با اقوام و مردم از جمله مهمترین اختلافاتش با اشرف غنی یاد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا