آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس‌جمهور غنی در کنفرانس ریاض

جستجو برای ثبات افغانستان یا ماموریت استراتیژیک جدید؟

رییس‌جمهور غنی، ساعاتی پس از ورود ترامپ در ریاض، برای شرکت در اجلاس سران کنفرانس کشورهای اسلامی و عربی و ملاقات با رییس‌جمهور کشور امریکا، در آنجا حضور به‌هم ‌رساند.
دستاورد این سفر برای رییس‌جمهور و برای افغانستان چه خواهد بود و چه برنامه‌های استراتیژیک بدوش او گذاشته خواهد شد؟
در یک نگاه خوشبینانه‌تر، او در پی تامین صلح و ثبات در کشور است و باید منابع آن را جستجو نماید و یکی از مهم‌ترین منبع تامین صلح و ثبات و پایداری در افغانستان حوزه عربستان و کشورهای متحد با آنست که اگر سازمان کنفرانس کشورهای عربی و اسلامی به آن ضمیمه شود، قدرت، کاربرد و تاثیر آن بسیار افزایش می‌یابد و حضور رییس‌جمهور ترامپ در این اجلاس، نیروی فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده و اثربخشی آن را چند برابر خواهد کرد و رییس‌جمهور از این فرصت استفاده اعظمی را برای جلب حمایت عربستان، کشورهای حوزه خلیج و امریکا در جهت تامین صلح افغانستان، ثبات و پایداری کشور، خواهد نموده و در عین‌ حال جلب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برای توسعه و انکشاف اقتصادی و تجارتی، نیز هدفی است که آن را با استفاده از یک فرصت استثنایی، کم‌نظیر، بدست آورد و در راستای آن به توافقاتی برسد.
ولی در یک نگاه دیگر، برای تصویر دستاوردها و نتایج واقعی سفر رییس‌جمهور، فهم ماهیت و عمق اجلاس ریاض و حضور رییس‌جمهور ترامپ ضرورت پیدا می‌کند.
ترامپ در راس کشوری که مدعی مترقی‌ترین و دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیا می‌باشد با پادشاه سعودی حاکم کشوری که یگانه رژیم پادشاهی مطلقه در دنیا محسوب می‌شود، پیوند عمیق استراتیژیک یافته است و سنگین‌ترین قراردادهای نظامی و تجهیزات استراتیژیک را بسته است و انبوهی از سوالات و ابهامات ناشی از تناقضات منطقی موجود در این پیوند و ارتباط سیاسی استراتیژیک را به وجود آورده است، امریکای مترقی و دموکراتیک، چه اهداف و منافعی را از دوستی با عربستان کاملا سنتی و استبدادی دنبال می‌کند؟ آیا در پشت سر این آرایش استراتیژیک و ژئوپولیتیک جهانی و منطقه‌ای که در اجلاس ریاض فراهم شده است، نقشه‌های جدیدی برای منطقه و جهان درنظر گرفته شده است؟ آیا استراتیژی بزرگ نفوذ در آسیای میانه و ناامن ساختن قلمرو روسیه و چین مستلزم ماموریت خاص برای دولت‌های مورد نظر در افغانستان است که در ترانزیت جنگ و ناامنی از جنوب به شمال خلاصه می‌شود؟ اگر چنین است، تدویر این اجلاس‌ها، به معنای برنامه‌ریزی برای تحقق بخشی از استراتیژی جهانی بازیگران قدرت در جهان است و ضلع غربی آن در حوزه عربی و خاورمیانه متمرکز می‌شده و ضلع شرقی آن در افغانستان و آسیای میانه عملی خواهد شد و انتقال جنگ و ناامنی از جنوب به شمال افغانستان جزیی از یک انتقال استراتیژیک و جهانی خواهد بود.
در این صورت، ماموریت آقای رییس‌جمهور، در چارچوب خطوط کلان و استراتیژیک جهانی بازیگران سیاست، تعیین خواهد شد و ممکن است رهاورد سفر اخیرشان سبدی مملو از برنامه‌های سیاسی-نظامی راهبردی باشد که خشونت‌ها، ناامنی‌ها و جنگ‌های خونین و جدیدی را در پی داشته باشد. اقدامات سیاسی و سیاست‌های گفتاری و رفتاری آینده رییس‌جمهور، در عمل نشان خواهد داد که کدام نگاه سیاسی-استراتیژیک با واقعیت‌های عینی نزدیک‌تر بوده و روندهای موجود به کدام افق در آینده منتهی خواهد گشت.
دکتور عدالتخواه- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا