آخرین اخباراجتماعافغانستان

جشن عروسی ۷۰ زوج جوان در کابل؛ به مصارف بلند نه گفتیم

رسول شهزاد- کابل

مراسم عروسی هفتاد زوج جوان به مناسبت عید سعید غدیر خم از سوی یک انجمن در کابل برگزار شد.

مسئولان انجمن فرهنگی وصال کوثر به مناسبت عید سعید غدیر خُم جشن عروسی ۷۰ زوج جوانی را که به دلیل مشکلات اقتصادی از برگزاری عروسی‌شان ناتوان بودند به گونه دسته جمعی برگزار کرد.
محمد ادریس رسولی مسئول انجمن فرهنگی وصال کوثر امروز سه شنبه (۲۷ سرطان) گفت: ما امروز دهمین دورعروسی دسته جمعی اسلامی آسان را با حضور ۷۰ زوج از نقاط مختلف شهر کابل و ولایات برگزار کردیم.
آقای رسولی افزود که در این برنامه از اقشار مختلف با زبان‌ها و مذاهب مختلف اسلامی شرکت کردند و این فرهنگ روز به روز در حال نهادینه شدن در جامعه ما می‌باشد.
آقای رسولی گفت: ۷ سال قبل در اولین دور عروسی دسته جمعی اسلامی آسان چهار زوج شرکت کرده بودند اما امروز در دهمین دور این برنامه بیش از ۱۰۰ داوطلب شرکت کرده بودند که ۷۰ زوج را شامل برنامه ساختیم.
او افزود: حدود ۱۰ زوج‌ از ولایات مختلف شرکت کرده‌اند و ۶۰ زوج دیگر از نقاط مختلف شهر انتخاب شدند.
رییس انجمن فرهنگی وصال کوثر با بیان اینکه ما امروز ۴ هزار مهمان در این برنامه داریم گفت: این برنامه حدود یک میلیون افغانی هزینه برداشته که تمام مصارف آن‌ را به شمول جهیزیه زوجین را انجمن فرهنگی وصال کوثر پرداخت کرده‌ است.


او افزود: ما در ۹ برنامه قبلی خویش حدود ۵۰ قلم جهیزیه برای زوجین در نظر می‌گرفتیم اما این‌بار به دلیل کسر بودجه ۲۰ قلم وسایل برای زوجین در نظر گرفته شده که برای آن‌ها تسلیم می‌دهیم.
مصارف هنگفت، خرج و مصارف گزاف و بلند بودن شیر بها از دلایلی است که جوانان نمی‌توانند به راحتی ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند.
آقای رسولی هدف اصلی این برنامه را جلوگیری از فحشا و منکرات، مصارف هنگفت، چشم و هم‌چشمی‌های مردم و عنعنات پوچ که ریشه در دین و فرهنگی ملی ما ندارد، عنوان کرد.
علمای دین هم از برگزاری چنین برنامه‌ها استقبال کرده و ازدواج‌های آسان را فرهنگ اصلی اسلامی و افغانی عنوان می‌کنند.


جواد حسنی یکی از اشتراک کنند‌گان این برنامه گفت: از اینکه امروز زندگی مشترک خویش را آغاز کردم بسیار خوشحال هستم و از برگزار کنندگان این برنامه تشکر می‌کنم.
گفتنی است که ازدواج‌ها در افغانستان به یک امر بسیار پرهزینه تبدیل شده‌اند که به طور سنتی شامل جهیزیه‌های سنگین، هدایای گران قیمت و مهمانی‌های مجلل می‌شوند و اکثر خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از برگزاری جشن عروسی جوانان‌شان ناتوان هستند که این امر منجر به مهاجرت‌های غیر قانونی جوانان به کشور‌های منطقه و فرامنطقه می‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا