آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

جلریز دره مرگ؛ هیزم این جنگ چه کسانی هستند؟

بیش از ده روز است که جنگ شدید در ساحات مرزی ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک جریان دارد.

بیش از ده روز است که جنگ شدید در ساحات مرزی ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک جریان دارد.
ولایت میدان وردک در نزدیکی کابل (پایتخت) موقعیت دارد و ولسوالی جلریز یکی از ولسوالی‌های ناامن این ولایت است که گروه‌های تروریستی در این ولسوالی حضور گسترده دارد و این گروه‌های تروریستی شاهراه کابل _ بامیان را مسدود و مسافران را پایین کرده حتا به قتل می‌رسانند.
شاهراه کابل بامیان از ولسوالی جلریز می‌گذرد. همین که از ایستگاه بازرسی در آخر بازار میدان شهر بگذری در ۵۰۰ متری این پاسگاه، طالبان حضور دارند. ولسوالی جلریز همواره شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای امنیتی و طالبان بوده است. اما از چندی به اینسو تمام پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی جلریز به دست طالبان سقوط کرده و پرچم سفید آن‌ها بر فراز این پاسگاه‌ها نصب شده است.
چند روز پیش نیز جنگ شدید در قسمت‌های مرزی این ولسوالی با ولسوالی بهسود ( سیاه چشمه، سیاه خاک) میان نیروهای خیزش مردمی و طالبان رخ داده بود که تاکنون جنگ جریان دارد و صدها خانواده از این مناطق آواره شده‌اند. طالبان منازل مسکونی مردم را به آتش کشیده و باشندگان این ساحات به سوی بامیان فرار کردند.
برخی از آگاهان به این باورند که گروه طالبان با این جنگ می‌خواهد ساحات هزاره‌نشین را در کنترول خویش آورده و از این مسیر به سوی ولایت بامیان پیشروی کند.
با این همه، امروز نیز خبرهایی از ادامه درگیری‌ها میان نیروهای مردمی و طالبان مسلح منتشر شد.
برخی از مسئولان محلی ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک به رسانه‌ها گفته‌اند که وضعیت امنیتی در این ولسوالی وخیم است و هشدار می‌دهند که اگر اقدام‌های عاجل صورت نگیرد، این ولسوالی سقوط خواهد کرد.
با این همه، باید گفت که از چند ماه بدینسو این ولسوالی به صورت کامل در کنترول طالبان است.
شاهدان عینی نیز تایید می‌کنند که جنگ در ساحات سیاه بیتاب، سرچشمه و سیاه خاک جریان دارد. در تماسی ‌که با یک راننده مسیر بامیان کابل داشتیم گفت: «جنگ میان طالبان و علی پور است طالبان تا ساحه سیاه خاک پیشروی کردند و پوسته قنبر لنگ که تنها پاسگاه امنیتی بود در ساحه سرچشمه، نیز به دست طالبان سقوط کرده است.»

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا