آخرین اخبارامنیت و حوادثجهانسیاست

جلسات خصوصی ترامپ با سربازان امریکایی؛ از افغانستان چه گفته شد؟

سربازان داوطلب در مقایسه با همتایان شان، تحت تأثیر سیاست روز‌مره ارتش قرار ندارند و ممکن در گفت‌وگو با فرمانده کل قوا، ارزیابی بدون سانسور از جنگ داشته باشند.

چند ماه پس از ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ به طور منظم جلسات خصوصی با سربازان داوطلب که به افغانستان اعزام شده بودند، برگزار کرده تا درک بهتری از طولانی‌ترین جنگ امریکا داشته باشد.
بر اساس کتاب «ترامپ و جنرال‌هایش: هزینه هرج و مرج» آخرین اثر پیتر برگین خبرنگار امنیت ملی، ترامپ به مشاوران خود گفت:« من می‌خواهم با برخی از بچه‌هایی که در آنجا (افغانستان) بودند، بنشینم.»‌
طبق این کتاب که بر اساس ده‌ها مصاحبه با مقامات و افسران نظامی فعلی و سابق امریکا تهیه گردیده است، ترامپ افزود:« من هیچ جنرالی را در اینجا نمی‌خواهم. من هیچ افسری را نمی‌خواهم. من فقط بچه‌های داوطلب را می‌خواهم.»
این جلسات برای بحث‌های صادقانه با سربازان امریکایی که در خط مقدم خدمت کرده‌اند در مورد جنگ افغانستان بوده است؛ جنگی که در آن زمان به شانزدهمین سال خود نزدیک می‌شد.
نظامیان داوطلب اغلب به عنوان رگ حیاتی ارتش دیده می‌شود – آن‌ها زنان و مردانی هستند که وظیفه‌های خاصی را که از سوی افسران شان داده می‌شود، انجام می‌دهند. هدف اصلی آن‌ها هدایت است. سربازان داوطلب در مقایسه با همتایان شان، تحت تأثیر سیاست روز‌مره ارتش قرار ندارند و ممکن در گفت‌وگو با فرمانده کل قوا، ارزیابی بدون سانسور از جنگ داشته باشند.
یکی از اولین گروه‌های سربازان کهنه‌کار افغانستان که با ترامپ گفت‌وگو کردند، یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده بودند که با انتقاد از جنگ صحبت کردند.
این نیروهای ویژه به ترامپ گفتند:«‌ این (جنگ) غیر قابل برد است. (گفته‌های) ناتو شوخی و مزاح است. هیچ‌کس نمی‌داند آن‌ها چی می‌کنند. ما برای برنده شدن مبارزه نمی‌کنیم. روحیه خیلی خراب است. کاملاً فاسد است.»
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از حملات ۱۱ سپتمبر به جنگ علیه القاعده در افغانستان پیوست و تا ۲۰۱۴ رهبری ۱۳۰ هزار نیروی بین‌المللی را به دست گرفت. تلاش‌های این سازمان در افغانستان از سوی کسانی که به ادامه حضور طالبان در منطقه و مرگ ۲۴۰۰ امریکایی در این درگیری اشاره دارند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.
جزئیات گفت‌وگوی ترامپ با یگان‌های ویژه همچنین در بحبوحه تحقیقات گسترده واشنگتن‌پُست با عنوان «اسناد افغانستان» رسانه‌ای می‌شود که در آن مقامات ارشد امریکایی متهم به توصیف اشتباه جنگ هستند. بسیاری از این مقامات ارشد، از جمله «مایکل فلین» جنرال ارتش امریکایی در مورد تلاش‌های جنگ چیزهایی را کتمان كرده، حتی در شرایطی كه كاخ سفید و وزارت دفاع چشم‌انداز خوش بینانه‌ای را در پیش گرفتند.
دو سال قبل از انتشار اسناد افغانستان، نیروی ویژه امریکا به نظر می‌رسید با نظرات این رهبران ارشد نظامی موافق است.
این نیروها به ترامپ گفتند:«‌ مقامات دولتی آدم‌های افتضاحی هستند. آن‌ها به شما دروغ می‌گویند.»‌
به گفته برگین، به نظر می‌رسید ترامپ از نظرات گفته‌شده در این جلسات استقبال کرده و گفته است:« من می‌خواهم این کار را دوباره انجام دهم.» ترامپ سپس با نظامیان داوطلب ارشد قوای هوایی و ارتش در ۱۸ جولای سال ۲۰۱۷ در کاخ سفید دیدار کرد.
ترامپ طی یک کنفرانس خبری در آن زمان گفت:« من نظریات زیادی از تعداد زیادی شنیده‌ام اما می‌خواهم از افرادی که در آن‌جا بودند بشنوم.»‌
گفته می‌شود که یک روز پس از این جلسه، ترامپ با مقامات ارشد نظامی ایالات متحده در «اتاق وضعیت» کاخ سفید دیدار کرده است. در این جلسه، ترامپ در مورد دیدار با نظامیانی که وی با آن‌ها صحبت کرده، گفته است:«بیشتر از شما جنرالان می‌داند» و افزوده است که «ما در افغانسان بازنده می‌شویم.»
ترامپ همچنان رهبران ارشد نظامی را با یک مشاور رستورانت منهتن از اواخر دهه ۱۹۸۰ مقایسه کرده است. به جای توجه به توصیه‌های یک مشاور پردرآمد که صرفاً پیشنهاد گسترش آشپزخانه را برای نوسازی‌ها مطرح می‌کند، ترامپ اظهار داشته که گرفتن توصیه‌های گارسون‌ رستورانت، می‌تواند محتاطانه‌تر و ارزان‌تر باشد.
دولت ترامپ همچنان بین خارج نمودن نیروهای امریکایی از افغانستان – وعده تبلیغاتی که در سال ۲۰۱۶ داد – و اعزام نیروهای اضافی، دو دل است. دولت ترامپ بیان کرده است که می‌خواهد حدود ۴ هزار سرباز را از افغانستان طی هفته‌های اخیر خارج کند.

نویسنده

دیوید چوی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا