آخرین اخبارافغانستانسیاست

اشرف غنی به هیئت سنای امریکا:

جمهوریت خط سرخ ما است/ حکومت افغانستان محور مذاکرات صلح باشد

محمد اشرف غنی می‌گوید که جمهوریت و حقوق شهروندی مردم افغانستان برای ما خط سرخ می‌باشد و شرایط ما برای این پروسه واضح است.

محمد اشرف غنی می‌گوید که جمهوریت و حقوق شهروندی مردم افغانستان برای ما خط سرخ می‌باشد و شرایط ما برای این پروسه واضح است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی شام روز گذشته (چهارشنبه ۱۷ میزان) در دیدار با مگی هاسن و کرس ون هولن سناتوران امریکا پیرامون صلح و توسعه افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد.
محمد اشرف غنی در این دیدار گفت که افغانستان با همکاری جامعه جهانی پس از سال ۲۰۰۱ فصل جدید از نوسازی و بازسازی را آغاز کرد که تا اکنون به دستاوردهای بزرگی نایل گردیده است.
غنی با بیان این که مسیری را که مردم افغانستان انتخاب کرده‌اند، برگشت ناپذیر است، افزود که افغانستان در راستای خودکفایی گام‌های بزرگی برداشته است و خواست ما این است که سیاست کمک‌های جامعه‌جهانی به روابط تجاری مبدل گردد.
وی تصریح کرد که حکومت و مردم افغانستان به دوام نظام جمهوریت و رسیدن به صلح باعزت و پایدار که به مالکیت و رهبری دولت افغانستان باشد، متعهد است و کار می‌کند.
رییس حکومت وحدت ملی افزود که صلح برای حکومت افغانستان در اولویت کاری قرار دارد، اما صلحی که منتج به قطع جنگ و خشونت گردد.
محمد اشرف غنی اظهار داشت که در دو سال گذشته موضوع جمهوریت و صلح باعزت به یک گفتمان ملی مبدل شده است، مردم افغانستان مبدل به شهروندان مسئول شده‌اند، قوت اجتماع امروزی افغانستان به مراتب بلندتر از گذشته است و زنان نقش عمده در گفتمان صلح داشته‌اند.
غنی گفت: شرایط ما برای پروسه صلح واضح است، حفظ جمهوریت و حقوق شهروندی مردم افغانستان برای ما خط سرخ است.
وی افزود که برگزاری انتخابات یک نیاز بود تا مردم افغانستان برای حکومت خویش مشروعیت و صلاحیت لازم را بدهند که پروسه صلح به پیش برده شود و اشتراک مردم در انتخابات بیانگر تعهد آنان برای تداوم جمهوریت است.
در همین حال، سناتوران امریکایی در این دیدار برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری را به مردم و حکومت افغانستان تبریک گفتند و از تعهد حکومت برای برگزاری انتخابات و اشتراک مردم در این پروسه قدردانی کرده، آنرا برای تحکیم پایه‌های مردم‌سالاری ارزنده خواندند.
آنان دستاوردهای حکومت افغانستان را در زمینه رشد اقتصادی، اصلاحات و افزایش عواید، مورد ستایش قرار داده و از تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به‌خاطر تامین امنیت پروسۀ انتخابات قدردانی کردند.
سناتوران ایالات متحده امریکا با ستایش از نیت، تعهد و تلاش‌های حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح، گفتند که مردم افغانستان سال‌های زیادی را در جنگ سپری کرده‌اند، ما خواهان ختم جنگ و تامین صلحی می‌باشیم که استوار به خواست دولت و مردم افغانستان باشد.
آنان تأکید کردند: صلحی که بالای مردم افغانستان تحمیل گردد و دستاوردهای ۱۸ سال پسین را با خطر مواجه سازد، برای ما پذیرفتنی نیست و اگر حکومت افغانستان محور مذاکرات صلح نباشد، از این پروسه نتیجۀ به دست نخواهد آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا