آخرین اخبارافغانستانسیاست

جناب رییس جمهور! آرامگاه قهرمان ملی به گونه کامل ساخته شده است

آقای اشرف غنی در آخرین ماه‌های فصل حکومتداری خود، آماده‌گی‌اش را در سهم‌گیری کار ساخت‌ و ساز آرامگاه قهرمان ملی کشور اعلام نموده است.


آقای اشرف غنی در آخرین ماه‌های فصل حکومتداری خود، آماده‌گی‌اش را در سهم‌گیری کار ساخت‌ و ساز آرامگاه قهرمان ملی کشور اعلام نموده است.
بی‌تردید این مسئولیت دولت‌هاست که در تعمیر آبدات ملی ــ تاریخی و بزرگ‌داشتِ نمادهای میهنی همواره کوشا باشند. حکومت افغانستان می‌بایست سال‌ها قبل مسئولیت خویش را در قبال تعمیر آرامگاه قهرمان ملی کشور به انجام می‌رسانید و بنـای وحدت ملی را به نمایش می‌گذاشت.
روی‌هم ‌رفته کار تعمیر آرامگاه قهرمان ملی سال‌ها قبل به اتمام رسیده و هرسال هزاران هموطن از داخل و خارج کشور برای دعا و حرمت‌گزاری به زیارت سپه سالار شهدا می‌روند.
در پهلوی آن، کار تأسیسات مجتمع فرهنگی آرامگاه قهرمان ملی از جمله موزیم، سالون کنفرانس، مسجد جامع و مهمانخانه که در جوار زیارتگاه قرار دارد نیز در حال تکمیل شدن می‌باشد.
به‌رغم این‌همه، اگر آقای اشرف غنی به عنوان شخص اولِ مملکت آمادهٔ مسئولیت پذیری ملی، ادای وجیبهٔ اخلاقی و احترام در برابر قهرمان ملی افغانستان بود، باید به چندین مورد رسمی-دولتی که سال‌هاست توسط حکومت عمداً مورد اغماض قرار گرفته است، رسیده‌گی می‌کرد.
چنانچه مستحضرند، لقب «قهرمان ملی» بر اساس فرمان ریاست‌ جمهوری اسلامی افغانستان، فیصله لویه جرگه دولت و آخرین تصویب پارلمان کشور، به گونه قانونمند به شهید احمدشاه مسعود تعلق دارد، اما بگونهٔ عامدانه، امتیازات قهرمان ملی مشخص و مسجل نگردید. حتی فیصله‌‌ها و مصوباتِ صورت‌گرفتهٔ قبلی، مانند چاپ تصویر آرامگاه قهرمان ملی در بانک‌نوت‌های افغانی، همچنان معلق باقی‌ ماند، که باید سال‌ها قبل طی مراحل و اجرا می‌گردید.
ــ رایج ساختن نشان دولتی قهرمان ملی.
ــ برخورداری از امتیازات در مراسم رسمی و دفاتر دولتی (جایگاه عکس قهرمان ملی).
ــ بازسازی، حفظ و مراقبت آبدات مربوط به قهرمان ملی و سایر یادگارهای ماندگار و تاریخی.
ــ درج زنده‌گی‌نامه قهرمان ملی کشور در نصاب تعلیمی مکاتب و درج افکار و اندیشه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی قهرمان ملی در مؤسسات تعلیمی و اکادمیک.
ــ امتیازاتی که در چارچوب تعریف شده لقب «قهرمان ملی» لازمی بود، سال‌هاست که آگاهانه به حالت تعلیق قرار گرفته است.
‎قهرمانان ملی کشورها، ماندگارترین چهره‌ها و نمادهای تاریخ کشورها و ملت‌ها می‌باشند و منحیث الگوها میان مردمان یک سرزمین نقش وصل کننده و وحدت آفرین دارند. ملت‌ها با همین اسطوره‌ها قوام پیدا می‌نمایند و شناسایی می‌شوند. در بسا از برهه‌های تاریخ، ملت سازی با ظهور قهرمانان شان نسج می‌گیرد و متولد می‌شود.
از صفحه بنیاد شهید مسعود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا