آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

جنایات سربازان استرالیایی؛ وزارت خارجه خواستار تشکیل کمیته مشترک شد

محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در گفت‌وگوی تیلفونی با همتای استرالیایی خود بر ایجاد کمیته کاری مشترک برای رسیدگی به موضوع بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان افغان تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه روز گذشته اعلام کرد که محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور با «ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا در باره بدرفتاری ارتش استرالیا با غیرنظامیان افغان صحبت تیلفونی کرده است.
وزارت امور خارجه کشور گفته است که در پیوند به ادعاهای بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان و زندانیان افغان، خانم پین به اتمر اطمینان داده که استرالیا موضوع را بسیار جِدی گرفته و به گونه همه‌جانبه و «مستقلانه» در مطابقت با قوانین پی‌گیری می‌کند.
وزیر خارجه استرالیا اضافه کرده است که کشورش دولت و وزارت خارجه افغانستان را از جریان تحقیقات آگاه خواهد ساخت.
آقای اتمر به وزارت خارجه استرالیا گفته است که شماری از خانواده‌های متضرر با مراجعه به حکومت، امکان اقامه دعوا را در مراجع قضایی استرالیا مطرح کرده‌اند.
او پیشنهاد ایجاد یک گروه کاری مشترک از سوی مقامات افغانستان و استرالیا را مطرح کرده ‌است.
وزیر خارجه استرالیا پیشنهاد وزیر خارجه افغانستان را یک ایده خوب دانسته و گفته‌است که به سفیر استرالیا در کابل دستور خواهد داد تا با مقامات و طرف‌های مربوط در افغانستان وارد بحث و تبادل نظر شود.
در همین حال، دیدبان جهانی حقوق بشر طی نامه‌ای به نخست‌وزیر استرالیا از احتمال دخالت‌ در روند تحقیقات جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان هشدار داده و از وی خواسته که از این دخالت‌ها جلوگیری کند.
پیش از این، وزارت دفاع استرالیا تایید کرد که نیروهای ویژه ارتش آن کشور در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده و ۳۹ غیرنظامی را به طور غیر قانونی کشته‌اند.
همچنین خانواده‌های قربانیان جنایات جنگی سربازان استرالیایی خواهان پرداخت غرامت شده و می‌گویند عاملان جنا‌یات باید در افغانستان محاکمه شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا