اسلایدشوافغانستان

جنبش روشنایی: حکومت به تبعیض و بی‌عدالتی پایان دهد


جنبش روشنایی، از حکومت خواسته است که به تبعیض و بی‌عدالتی در افغانستان پایان بخشیده و به داعیه برحق جنبش روشنایی تن دهد.
جنبش با نشر اعلامیه‌ای از حکومت همچنان خواسته است که چهاردهم ثور را به نام «روز مبارزه با تبعیض» نام‌گذاری کند.
متن کامل اعلامیه جنبش روشنایی به شرح زیر است:
بنام خداوند توانا و دادگر!
هموطنان آزاده و عدالت خواه!
با فرا رسیدن چهاردهم ثور ۱۳۹۶ خورشیدی، یک سال از آغاز شکل گیری جنبش روشنایی می گذرد، سالی که گذشت، سال تاریخی و سرنوشت ساز در تاریخ مبارزات عدالتخواهانه‌ی افغانستان به حساب می آید، سالی که در آن مبارزات عدالتخواهانه با تشکیل جنبش روشنایی کلید خورد و افغانستان و جهان شاهد رستاخیز فراگیر و گسترده برای پیگیری یک مطالبه حق طلبانه و عدالتخواهانه بودند. سالی که ۸۶ تن از بهترین جوانان عدالتخواه و مبارز افغانستان جان های شیرین شان را در راه اهداف بلند و انسانی شان فدا کردند و بیش از ۴۰۰ تن دیگر مجروح شدند که شمار آنها هنوز هم از آسیب های که دیده اند، رنج می برند. جا دارد که یک بار دیگر بر روح شهدای میدان روشنایی درود بفرستیم و تأکید کنیم که راه این مبارزان عدالتخواه با عزم و اراده‌ی جدی تر از پیش ادامه دارد و با گذشت هر روز، افراد و نهادهای سیاسی و اجتماعی و نهادهای مدافع حقوق بشری در افغانستان و سراسر جهان به حقانیت داعیه جنبش روشنایی و آرمان بلند شهدای میدان روشنایی پی برده و با اعتراف به حقانیت این داعیه از آن حمایت می کنند.
چهاردهم ثور سال ۱۳۹۵ خورشیدی یک نقطه‌ی عطف در تاریخ سیاسی افغانستان است. در این روز بود که عدالتخواهان در اعتراض به فیصله ننگین و ظالمانه‌ی ۱۱ ثور مبنی بر تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان – میدان وردک به مسیر سالنگ در مسجد باقرالعلوم گردهم آمدند و با تشکیل جنبش روشنایی، فصل جدیدی از مبارزات عدالتخواهانه را آغاز کردند. بنابر این، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی، چهاردهم ثور را به عنوان “روز ملی مبارزه با تبعیض” نامگذاری کرده و از تمامی عدالتخواهان می خواهد که برای درج این روز در تقویم رسمی کشور تلاش کنند.
سال گذشته (۱۳۹۵) که از یک طرف سال رستاخیز برای عدالتخواهی بود، سال آزمون دشوار برای عدالتخواهان نیز بود. شماری از رهبران سیاسی که در آغاز با جدیت و قاطعیت، ندای مبارزه علیه تبعیض را سر دادند و به نشانه‌ی تعهد و وفاداری با مردم و عدالتخواهان در یک صف ایستادند، اما بعد از مدتی صفوف عدالتخواهان را رها کردند. اما عدالتخواهان، با ایمان به پیروزی عدالت و قاطعیت تمام به مبارزات خویش ادامه دادند که مردم افغانستان و جهان شاهد آن هستند. جنبش روشنایی در یک سال گذشته توانست که با راه اندازی چندین اعتراض مدنی در کابل – پایتخت، ولایات و اکثر بزرگ شهرهای استرالیا، اروپا، امریکا و کانادا صدای عدالتخواهی خود را به گوش جهانیان برسانند که نتایج آن را می توان در گزارش‌های دیپارتمنت حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا، حمایت ۱۹۸ شاعر از سراسر جهان از داعیه جنبش روشنایی، گزارش گروه بین المللی بحران و گزارش سیگار(هیئت نظارت و ارزیابی امریکا) مبنی بر وجود تبعیض سیستماتیک در افغانستان شاهد بود. این گزارش‌ها نشان می دهند که جنبش روشنایی در عرض یک سال توانسته است از اعمال سیاست‌های تبعیض آلود حکومت در عرصه‌های مختلف پرده بردارد و توجه حامیان بین‌المللی افغانستان و بسیاری از نهادهای معتبر بین المللی را به این مسئله‌ی مهم و حیاتی جلب کند. لازم به یاد آوری است که شماری از نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر در سطح جهان با جنبش روشنایی به تماس شده و با پذیرش داعیه‌ی حق طلبانه‌ی جنبش، فعالیت‌های خود را در حمایت از جنبش روشنایی آغاز کرده اند که عدالتخواهان در آینده، نتیجه‌ی این اقدامات و فعالیت‌ها را خواهند دید. در این زمینه جا دارد که از عدالتخواهان و اعضای جنبش روشنایی در خارج از کشور کمال قدردانی و ارج گذاری را داشته باشیم.

مردم افغانستان و جامعه جهانی در ۱۵ سال گذشته برای تحقق دموکراسی و پایه گذاری یک نظام پاسخگو و مردم سالار تلاش نمودند و هزینه‌های سنگینی را متقبل شدند. قانون اساسی افغانستان به میان آمد و در آن به عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن بعنوان دو اصل اساسی تأکید شد. مشروعیت نظام سیاسی مبتنی بر آرای مردم به‌عنوان یک اصل اساسی پذیرفته شد. اما پس از ۱۵ سال، متاسفانه هیچکدام از این اصول رعایت نشده و مردم افغانستان در حال حاضر با بی عدالتی، حکومت ناکارآمد و انبوهی از مشکلات اجتماعی و سیاسی روبرو هستند. حکومت افغانستان که تامین امنیت شهروندان و ارائه‌ی خدمات بصورت عادلانه و منصفانه از وظایف آن است، در دوم اسد سال ۱۳۹۵ نشان دادند که به وظایف خود عمل نکرده و به هیچ اصل از اصول مندرج قانون اساسی پایبند نبوده است. یکبار دیگر تاکید می کنیم که مطابق قوانین نافذه در کشور، مسئولیت تامین امنیت در تظاهرات دوم اسد به عهده حکومت افغانستان بود که متاسفانه حکومت، نه تنها به وظیفه خود عمل نکرده، بلکه در یک توطئه‌ی ناجوانمردانه باعث خلق فاجعه عظیم و تاریخی دوم اسد شد. اکنون و
پس از یک سال، یکی از اعضای ارشد حکومت(احمد ضیا مسعود) که در آن زمان عضو شورای امنیت ملی نیز بود، با تایید ادعای جنبش روشنایی، پرده از دست داشتن حکومت در کشتار دوم اسد برداشته است.
یک سال گذشته نشان داد که تمامیت خواهان، انحصارطلبان و مخالفان جنبش عدالتخواهی روشنایی از هیچ نوع دسیسه و توطئه برای خاموش کردن این صدای عدالتخواهی دریغ نکردند. اما چنانچه حوادث و اتفاق های سال گذشته در سراسر جهان نشان داد، گستره‌ی دادخواهی که در چهاردهم ثور ۱۳۹۵ از کابل شروع شده بود، به سراسر جهان گسترش یافت و خط مبارزه علیه تبعیض سیستماتیک روشن تر از همیشه ترسیم شد. ما ایمان داریم که با گذشت هر روز حقانیت و درستی راه جنبش روشنایی آشکارتر شده و سرانجام با پیوستن و همراهی طیف ها و جریان های مختلف سیاسی افغانستان به این روند، به جنبش عدالتخواهی یی مقتدرتر تبدیل شده و پیروزی آن محتوم است. در همین راستا، جنبش روشنایی در سال پیش‌رو با برداشتن گام بلند دیگر در مبارزات عدالتخواهانه، فعالیت‌های خویش را نظم بیشتری بخشیده و ساختارمند خواهد کرد. عدالتخواهان بزودی زمان تشکیل یک همایش بزرگی را شاهد خواهند بود که در آن با توسل به خرد جمعی و مشورت همگانی که از سوی عدالتخواهان از افغانستان و سراسر جهان نمایندگی خواهد شد، طرح نوی را برای آینده و ادامه‌ی مبارزات عدالتخواهانه در خواهد انداخت.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی، یکبار دیگر تاکید می کند که مبارزه بر علیه تبعیض سیستماتیک برای ما نه یک شعار است و نه یک اقدام تاکتیکی و موقت، بلکه مبارزه برای عدالت در جنبش روشنایی یک اصل است که با هیچ حرکت و اقدام روزمره و مقطعی خدشه دار نخواهد شد. ما میدانیم که حکومت ها می آیند و می روند، سیاست مداران موضع گیری‌های مختلف می کنند، اوضاع و شرایط سیاسی تغییر می کند؛ شورای عالی مردمی همه‌ی این اتفاقات را به دقت زیر نظر داشته و با تعهد به اصل عدالت، وفاداری به آرمان شهدای دوم اسد و خط روشن رهبر شهید استاد عبدالعلی مزاری (ره) تحلیل و ارزیابی کرده و مواضع خویش را مانند گذشته، مرحله به مرحله با عدالتخواهان در میان خواهد گذاشت. همانگونه که در گذشته، هیچ ترفندی کارساز نیُفتاد، در آینده نیز شاهد تعهد و پایداری شورای عالی مردمی و جنبش روشنایی در مبارزات عدالتخواهانه خواهد بود. ما هر دستی را که بسوی مان دراز شود می فشاریم، حمایت از داعیه‌ی برحق جنبش روشنایی را دَینی بر گردن تمام نیروها و جریان های سیاسی در افغانستان می دانیم و از حکومت افغانستان نیز می‌خواهیم که به تبعیض و بی عدالتی در افغانستان پایان بخشیده و به داعیه برحق جنبش روشنایی تن دهد.
و من الله توفیق
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی
۱۴ ثور ۱۳۹۶ – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا