آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

جنرالان و سفیران سابق امریکا خواستار حفظ نظام بانکی افغانستان شدند

خبرگزاری دید: ۱۲ سفیر و جنرال سابق ایالات متحده از دولت بایدن خواستند به بازسازی نظام بانکی افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی کامل کمک کند.

این سفیران و جنرالان سابق امریکا در پیام مشترکی که به تازگی از سوی اتلانتیک کنسول منتشر شده، نوشته‌اند که علاوه بر غذا و دارو، افغانستان به نظام بانکی کارآمد نیاز دارد تا از تجربه شکست گسترده اقتصادی و حکومت‌داری جلوگیری شود.
جنرال جان کمبل، جان نیکلسون و دیوید پترائوس فرماندهان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان و رایان کروکر و ریچارد اوسلون سفیران امریکا در افغانستان و پاکستان از جمله کسانی هستند که خواستار کمک دولت بایدن به نظام بانکی افغانستان شده‌اند.
آن‌ها نوشته‌اند: ما بر این باوریم که ایالات متحده در تلاش‌ها برای کمک به مردم افغانستان جهت حفظ حداقل برخی از دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی بیست سال گذشته منافع و تعهد اخلاقی دارد.
امضاکنندگان این نامه به دولت بایدن یادآوری کردند که حتی تحت کنترول طا-لبان، جامعه مدنی افغانستان همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و مهم است که ایالات متحده و سایر کمک‌کنندگان بین‌المللی به همکاری با آن‌ها ادامه دهند.
آن‌ها با تأکید بر ضرورت احیای سیستم بانکی افغانستان، خاطرنشان کردند که افغان‌های خارج از کشور نیز به سازوکارهای مالی برای ارسال حواله به اقوام خود نیاز دارند که برخی از آن‌ها به دلیل قوانین دست و پاگیر ایالات متحده در مورد این‌که چه کسی واجد شرایط وضعیت پناهندگی و مهاجرت است، جا مانده‌اند.
مقامات سابق ایالات متحده استدلال کردند که تسلط طا-لبان نیز آن‌ها را ناامید کرده است، اما آن‌ها معتقدند که ایالات متحده تعهد در کمک به مردم افغانستان برای حفظ حداقل برخی از دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی تعهد اخلاقی دارد.
در بخشی از این پیام آمده است: بنابراین، ما توصیه می‌کنیم که دولت بایدن، … در هماهنگی نزدیک با متحدان کلیدی، پیشنهادات ملموس برای کمک به ثبات اقتصاد افغانستان ارایه کند. تاخیر، فقط باعث مرگ و رنج بیشتر می‌شود.
این در حالی است که ارزش پول افغانی در روزهای اخیر در مقابل دالر امریکایی دچار افت بی پیشینه شده است؛ امری که به طور مستقیم روی قدرت خرید مردم تأثیر می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا