آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جنرال دوستم کدام طرف می‌رود؟

اما این را نباید فراموش کرد، وقتی مذاکراتی میان حکومت و جنرال دوستم روی برگشت او به کابل انجام می‌شود به این معنا است که هر دو طرف خواسته‌هایی دارند.



یک بار دیگر این روزها خبر برگشت جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به افغانستان، منتشر می‌شود. منابع گزارش کرده‌اند که مذاکرات برای برگشت جنرال دوستم نهایی شده و در روز یک‌شنبه آینده ترکیه را به قصد کابل ترک خواهد گفت.
رسانه‌ها به نقل از منابع خبر دادند که آقای دوستم به کابل می‌آید و به عنوان معاون اول ریاست جمهوری در صدارت به کار ادامه می‌دهد.
فیض‌الله ذکی از نمایندگان حکومت و از نزدیکان جنرال دوستم، یک هفته می‌شود که برای نهایی‌سازی آمدن معاون اول ریاست جمهوری در ترکیه به سر می‌برد و به تازه‌گی به کابل آمده تا تشریفات را برای برگشت جنرال دوستم فراهم کند.
منابع می‌‌گویند که ذکی و جمعی از همراهان دوستم دوباره به ترکیه می‌روند تا روز یکشنبه جنرال را برای برگشت همراهی کنند.
بر بنیاد اطلاعات این منابع، حکومت ضمن این ‌که پذیرفته است صلاحیت‌های معاونیت اول را به جنرال دوستم واگذار کند، نظام‌الدین قیصاری را نیز به شرط ماندن در کابل از بند آزاد سازد.
چندی پیش، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در جریان سفرش به ترکیه، با جنرال دوستم نیز دیدار کرد.
در آن زمان عنایت‌الله بابر فرهمند رییس دفتر معاون اول ریاست جمهوری گفته بود که در دیدار معاون اول و معاون دوم هیچ حرفی در خصوص برگشت آقای دوستم به کابل مطرح نشده است.
در تازه‌ترین مورد، محمد شرف غنی رییس جمهور کشور گفت که احتمال آمدن جنرال دوستم به کشور خیلی زیاد است.
پس از آن که احمد ایشچی از رقیبان سیاسی جنرال دوستم در جوزجان، مدعی شد که دوستم و محافظان او با وی بدرفتاری جنسی کرده است، یک باره جنرال دوستم سر از انقره پایخت ترکیه در آورد.
نزدیکان جنرال دوستم در خصوص رفتن معاون اول ریاست جمهوری به ترکیه، روایت‌های گوناگون داشتند. گاهی می‌گفتند که دوستم برای تداوی رفته است و گاهی هم روایت می‌کردند که ریاست جمهوری مانع آمدن او به افغانستان می‌شود.
اعضای ایتلاف ملی برای نجات افغانستان هرزگاهی تاکید می‌کرد که جنرال دوستم باید برگردد و حکومت مانع نشود.
محمد محقق دست کم یک هفته قبل در سفرش به مزار، گفت که دیگر نمی‌گوییم باید جنرال دوستم برگردد بلکه خودمان او را می‌آوریم.
به باور منابع آگاه، آنچه برای ترک تباران افغانستان به رهبری جنرال دوستم در حکومت وحدت ملی پیش آمده است، بعید به نظر می‌رسد که دوستم ، وقتی به کابل آمد در کنار رییس جمهور غنی قرار بگیرد و به صدارت برود.
اما این را نباید فراموش کرد، وقتی مذاکراتی میان حکومت و جنرال دوستم روی برگشت او به کابل انجام می‌شود به این معنا است که هر دو طرف خواسته‌هایی دارند.
هنوز جزئیاتی از خواسته‌های هر دو طرف به گونه روشن مطرح نشده است.
بسیاری‌ها به این باورند که رییس جمهور غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ یک بار دیگر از جنرال دوستم استفاده خواهد کرد.
جنرال دوستم در حال حاضر از اعضای ایتلاف ملی برای نجات نیز است.
در بسیاری از قضایای سیاسی در افغانستان، جنرال دوستم از آدرس این جریان سیاسی اعلامیه صادر کرده است.
با این همه، اینکه جنرال دوستم در برگشت به کدام طرف می‌رود هنوز روشن نیست.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا