آخرین اخبارجهانسیاست

جنرال مک‌کنزی: مذاکرات دوحه اساس سقوط افغانستان بود

خبرگزاری دید: جنرال فرنک مک‌کنزی فرمانده وقت سنتکام می‌گوید که در راه دوحه برای مذاکره با طا-لبان بود که سقوط کابل را شنید.

جنرال مک‌کنزی: مذاکرات دوحه اساس سقوط افغانستان بود

به نقل از پالتیکو، جنرال فرنک مک‌کنزی رییس وقت فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) هفته‌ها با نگرانی نظاره‌گر سقوط ولایت‌های افغانستان بوده است.
مک‌کنزی که به تاریخ ۱۵ اگست به دوحه قطر پرواز کرد تا به طا-لبان این پیشنهاد را دهد: نیروهای خود را خارج از پایتخت نگه دارید تا ایالات متحده بتواند ده‌ها هزار امریکایی و افغان را از شهر تخلیه کند و ما با شما نخواهیم جنگید.
اما کابل دیگر سقوط کرده بود و نیروهای طا-لبان وارد ارگ شده بودند.
وی بر این باور بوده که امریکا باید نیروهای خود را حفظ می‌کرد.
این جنرال امریکایی که در ۱ اپریل از ارتش بازنشسته شد، می‌گوید: من معتقدم که هر چیزی که اتفاق افتاد، ناشی از آن تصمیم اساسی بود.
وی بیان داشته است: در آخرین ارزیابی رسمی استخباراتی که در ۸ اگست فرستادم، گفتم: به نظر من کابل سقوط می‌کند. فکر نمی‌کردم آخر هفته سقوط کند. من فکر کردم ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، ۳۰ روز یا بیشتر. اما احساس کردم کابل در کوتاه مدت محاصره خواهد شد.
مک‌کنزی در دوحه به طا-لبان چنین گفته است: ببنید! ما هنوز هم می‌توانیم راه‌حلی داشته باشیم. ما تخلیه می‌کنیم. اگر در تخلیه دخالت نکنید، ما حمله نخواهیم کرد.
در اعتراف‌های جنرال مک‌کنزی آمده است که او خواستار حفظ ۲۵۰۰ نظامی امریکا در افغانستان بوده، اما کاخ سفید به این پیشنهاد وی گوش نداده است.
این نظامی بلندپایه امریکایی گفته است: من معتقدم میکانیزم شکست مذاکرات دوحه [در مورد توافق صلح] بود. من معتقدم که دولت افغانستان به این باور رسید که آماده رفتن باشد. در نتیجه، فکر می‌کنم برای مبارزه با آن‌ها [طا-لبان] اراده زیادی لازم بود.
به گفته وی، حضور الظواهری رهبر القاعده در مرکز شهر کابل باید تلنگری به آن‌ها باشد؛ این امر قبل از هر چیز می‌گوید که طا-لبان عملاً با نیت بد توافق دوحه را انجام داده‌اند.
وی همچنین خاطرنشان کرده است که القاعده و داعش در افغانستان رشد خواهد کرد و طا-لبان توانایی مقابله با آن‌ها را ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا