آخرین اخبارجهانسیاست

جنرال میلی: خروج از افغانستان شکست استراتژیک بود

مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا خروج از افغانستان را شکست استراتژیک خواند و بر ضرورت نظارت از افغانستان تاکید کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، مارک میلی رییس ستاد مشترک قوای مسلح ایالات متحده در جلسه استماعیه کانگرس گفت که جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان ناکامی استراتژیک بود و به باور وی امریکا باید چند هزار نظامی خود را در افغانستان نگه‌ می‌داشت تا از مسلط شدن طا-لبان جلوگیری می‌شد.
جنرال میلی که یکجا با وزیر دفاع و فرمانده مرکزی ارتش ایالات متحده در جلسۀ استماعیۀ کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای کانگرس امریکا شرکت کرده بود، خطاب به قانونگذاران امریکایی گفت که به نظر شخصی وی باید دست‌کم ۲ هزار و ٥٠٠ نظامی امریکایی در افغانستان باقی می‌ماندند و از فروپاشی حکومت افغانستان و مسلط شدن طا-لبان بر آن کشور جلوگیری می‌کردند.
این نظامی ارشد امریکایی افزود که در اواخر سال ۲۰۲۰، او خاطرنشان ساخته بود که خروج عجولانه و نادیده گرفتن شرایط در افغانستان، منجر به از دست دادن دستاوردها، سقوط ارتش و حکومت افغانستان خواهد شد.
میلی، طا-لبان را تروریست خطاب کرد و گفت: باید به خاطر داشته باشیم که طا-لبان یک سازمان تروریستی بود و است و آنان تا به حال ارتباط خود را با القاعده قطع نکرده‌اند. هیچ توهمی ندارم که با کی طرف هستیم. دیده شود که آیا طا-لبان می‌توانند قدرت خود را نگهدارند و یا این که آن کشور با یک جنگ داخلی روبرو خواهد شد.
او همچنین تاکید کرد که به احتمال و امکان بسیار واقعی گروه تجدید یافتۀ القاعده و داعش در افغانستان در ۱۲ تا ۳۶ ماه آینده ظهور می‌کند.
رییس ستاد مشترک قوای مسلح ایالات متحده گفت که یکی از بزرگ‌ترین اشباهات این بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بیش از حد به حضور نظامیان امریکایی و تکنالوجی دست‌ داشته قوای امریکا وابسته شده بودند و در نبود آن از هم پاشیدند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا