آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

جنگجویان سابق طالبان برای ماین‌روبی استخدام می‌شوند

صدها جنگجوی سابق طالبان از سوی یک موسسه خیریۀ انگلیسی برای ماین‌روبی در افغانستان استخدام می‌شوند.


جنرال جیمز کاوان فرمانده سابق نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند می‌گوید، شورشیان سابق کلاشنیکوف‌های خود را برای ردیابی ماین مبادله می‌کنند تا ماهانه ۲۳۰ پوند به دست آورند. وی می‌گوید که اگرچه ۶۴ سرباز خود را به دست طالبان از دست داده بود، اما احساس می‌کند اکنون آن‌ها (طالبان) «هدف مشترک» دارند و مردان «شریف» هستند.
جنگجویان سابق از سوی موسسه خیریه «هلوترست» استخدام شده‌اند که ده‌ها میلیون پوند از کمک‌های انگلیس را دریافت می‌کند، اما بودجه آن‌ها اکنون قطع شده است.
جنرال کاوان که اکنون رییس اجرایی این موسسه است از حکومت انگلیس خواسته تا برای هزاران جنگجوی سابق طالبان در افغانستان برای ماین‌روبی معاش بدهد؛ چنانچه نگرانی‌ها نسبت به توافق صلح افزایش یافته است.
مذاکرات صلح به دلیل افزایش حملات از سوی طالبان متوقف شده است.


این فرمانده سابق که تجربه ۳۰ سال خدمت در ارتش را دارد، هشدار داده است که بدون فراهم نمودن فرصت‌های شغلی، جنگجویان سابق فقیر چاره‌ای جز بازگشت به خط مقدم جنگ ندارند.
ملکولم ریفکیند وزیر خارجه اسبق انگلیس نیز ضمن پشتیبانی از گفته‌های جنرال کاوان گفته است که بریتانیا این توانایی را دارد تا هزاران جنگجوی سابق را وارد زندگی غیرنظامی کند.
فرید ۵۶ ساله، کارمند سابق دولت افغانستان که ۳۰ سال است برای این موسسه کار می‌کند، می‌گوید که این موسسه در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۳۰۰ ماین‌روب استخدام می‌کند. از این میان، ۳۵۰ جنگجو یا در کنار طالبان جنگیده‌اند یا با دیگر گروه‌های وابسته به آن. تا کنون، با کمک انگلیس موسسه هلو توانسته ۸۵۰ هزار ماین را از بین ببرد.


فرید می‌گوید او هرگز با کار در کنار جنگجویان سابق طالبان احساس «ناامنی» نکرده است، زیرا آن‌ها از مراحل بازرسی جدی گذشته‌اند. تنها یکی از جنگجویان که توسط این موسسه آموزش داده شده بود دوباره به جنگ برگشته است.
فرید می‌گوید: «ایدئولوژی دلیل جنگ نیست، فقر دلیل آن است». او می‌گوید که شورشیان پیشین کارگران خوبی بودند.
او می‌افزاید: «این شورشیان جغرافیا را می‌شناسند و ما از آن‌ها برای پاکسازی جوامع خود استفاده می‌کنیم».
جنرال کاوان که ارتش را در سال ۲۰۱۵ ترک کرد، بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به عنوان فرمانده نیروهای ویژه هلمند خدمت کرده است. سال گذشته، وی با چهار جنگجوی سابق طالبان رو به رو شد که کار برای موسسه هلو را آغاز کرده‌اند. وی می‌گوید که آن‌ها با طالبان ماهانه ۷۷ پوند به دست می‌آوردند، اما در این موسسه ماهانه ۲۳۰ پوند معاش دریافت می‌کنند.
وی می‌گوید: « کاملاً واضح بود که ما می‌توانستیم نان را به روشی که طالبان نمی‌توانند روی سفره بگذاریم».
وی در توضیح این‌که چرا باید انگلیس شورشیان سابق را استخدام کند، می‌گوید: «بی‌کاری جوانان یک معضل جهانی است. اما تنها در کشورهای مانند افغانستان است که بی‌کاری جوانان به خشونت می‌گراید. اگر کار نباشد، مردم با گروه‌های محلی جنگ‌سالار یا به طور عموم با طالبان همراه می‌شوند تا خرج زندگی خود را در آورند».
در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس می‌گوید: «ما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های ماین‌روبی در افغانستان، بودجه این کار حیاتی را ادامه می‌دهیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا