آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

جنگ‌های «بی‌پایان» امشب متوقف می‌شود

یکی از بزرگ‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ توقف جنگ‌های بی‌پایان پسا-۱۱ سپتمبر بود که از افغانستان گرفته تا عراق و سراسر منطقه ساحل افریقا را در بر می‌گیرد. اما در تمام مدت ریاست‌ جمهوریش، ترامپ با مخالفت مقامات نظامی و دولت خودش مواجه بود.
سرانجام، به لطف پاکسازی دقیقۀ آخر رهبری پنتاگون، به نظر می‌رسد ایالات متحده پس از حدود ۲۰ سال جنگ، آماده است ۲ هزار و ۵۰۰ نیرو را از افغانستان خارج کند و حضور اندک و مشکل بزرگ را برای دولت بایدن به جا گذارد. در داخل و مراکز فرماندهی نظامی ایالات متحده در سراسر جهان، منتقدین این سئوال را مطرح می‌کنند که این تصمیم خیلی زود اتخاذ شده و اینکه ممکن کاخ سفید دستاورد‌هایی را که به سختی به دست آورده است، از دست دهد.

افغانستان بیش از هر زمان دیگر تحت خشونت‌های طالبان قرار گرفته است. دستاوردها در عرصه‌های حقوق زنان، دموکراسی و آزادی بیان در خطر قرار گرفته در حالی که همزمان نیروهای امریکایی این‌جا را ترک می‌کنند.
در همین حال، روند صلح پر پیچ و خم افغانستان با فرستادۀ ویژه ترامپ، مردی که بسیاری از مردم افغانستان به او اعتماد ندارد، همچنان ادامه دارد.
سال ۲۰۲۰ با تلاش‌های دولت ترامپ برای رسیدن به توافق صلح با طالبان آغاز شد تا این گروه خشونت‌ها را کاهش دهند و ایالات متحده شروع به بیرون کشیدن نیروهای خود کند؛ امری که منوط به پیروی طالبان از توافق‌نامه است. اما کاخ سفید، به رغم افزایش خشونت‌ها، با مناسب دیدن فرصت برای پیروزی سیاسی پیش از روز انتخابات، تلاش‌ها برای خروج را از این کشور تسریع کرد.
محاصره ولایت‌های هلمند و قندهار از سوی طالبان باعث خونریزی بیشتر شد و مردم افغانستان از این هراس داشتند که ممکن با خروج نیروهای امریکایی در جنگ بدتر تنها گذاشته شوند. جو بایدن رییس جمهور منتخب امریکا وعده داده است عملیات‌های ضدتروریزم را در افغانستان ادامه دهد، اما روشن نیست که آیا او به دنبال افزایش نیروهای امریکایی است یا خیر. مردم افغانستان در مورد آینده خود نامطمئن هستند.
ترامپ نمی‌تواند از طریق کانال‌های عادی از افغانستان خارج شود. بنابر این، پس از جدال مارک اسپر وزیر دفاع پیشین ایالات متحده با کاخ سفید بر سر خروج بیشتر نیروها از افغانستان، وی به تاریخ ۹ نوامبر اخراج شد. کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع امریکا اعلان کرد که این کشور قبل از برگزاری مراسم تحلیف، نیروهایش را تا مرز ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد داد.
این تصمیم موجب نگرانی شدید جمهوری‌خواهان نسبت به احتمال تکرار سرنوشت سایگون در افغانستان شد. از حالا به بعد، تصمیم‌گیری در مورد حضور نظامیان امریکایی به عهده دولت بایدن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا