آخرین اخبارافغانستانتحلیلجهانسیاست

جنگ افغانستان، جنایت قرن!

هیچ یک از این سه رییس جمهور که دست شان در جنایات بزرگ آلوده است، به محاکمه کشانده نخواهد شد. رامسفلد و لوت و دیگران هرگز نیازی به هراس از عدالت ندارند، زیرا هر دو طرف (جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) در این امر شرکت دارند. هیچ عدالتی نیست.

«ما درک اساسی از افغانستان نداشتیم. ما نمی‌دانستیم چی کاری انجام می‌دهیم.»
جنرال داگلاس لوت این طور گفت – کسی که از جنگ امریکا در افغانستان تحت اداره بوش و اوباما نظارت کرد. هژده سال از طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا می‌گذرد و ما در نهایت از برکت چندین صفحه مصاحبه‌ دسته‌بندی شده در مورد این جنگ که هفته گذشته توسط واشنگتن‌پُست منتشر شد، متوجه می‌شویم که همه افراد درگیر این جنگ در بی‌اطلاعی جنرال لوت سهم دارند.
آنچه که ما در حقیقت از «اسناد پنتاگون» درس گرفتیم این است که صدها نفر از مقامات دولت امریکا – به شمول سه رییس جمهور – آگاهانه سال‌ها به مردم امریکا در مورد جنگ افغانستان دروغ گفته‌اند.
این امر تنها حذف چند واقعیت ناخوشایند نیست.
این مسئله در مورد دروغ آشکار و بی‌پروا پیرامون جنگی است که آن‌ها تقریباً از روز اول می‌دانستند یک فاجعه است.
دونالد رامسفلد وزیر دفاع رییس جمهور جورج دبلیو بوش را به خاطر دارید؟
به یاد داشته باشید که او در آن کنفرانس‌های مطبوعاتی، مانند آفریننده جهان بسیار مطمئن بود؟ این‌ چیزی است که وی به بازرس ویژه پنتاگون که هزاران مصاحبه را درباره افغانستان گردآوری کرده بود، گفت:« من هیچ بینشی در مورد این که افراد بدجنس کی‌ها هستند، ندارم.»‌
این تنها اعضای دولت‌های بوش، اوباما و ترامپ نیستند که در تقلب‌های گسترده گناه‌کار هستند. فروختن جنگ افغانستان به عنوان یک موفقیت بزرگ دروغین فعالیت دو طرفه کانگرس نیز است. در ده‌ها جلسه کمیته روابط بین‌الملل مجلس نمایندگان امریکا که من شرکت کردم، یک شاهد «خبره» را به یاد ندارم که به ما حقیقت را گفته باشد.
در عوض، هم جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هایی که کانگرس را کنترول می‌کردند یک جریان مداوم معرکه‌گیران جنگ نومحافظه‌کار را فراخواندند تا به ما در مورد این که چقدر این جنگ به گونه شگفت‌آور پیش می‌رود، دروغ بگویند.
همه آن‌ها وعده دادند که پیروزی نزدیک است. فقط تخصیص بودجه بیشتر و ما ختم جنگ را جشن خواهیم گرفت.
کانگرس و به ویژه رهبری هر دو حزب همگی به اندازه سه دولت دروغگو مقصر هستند. آن‌ها بخشی از این دروغ بزرگ بودند و به دروغ خود را به عنوان شاهدان «خبره» – آن‌هایی که خریداری شده و معاش‌بگیر برای اتاق فکرهای نو محافظه کار واشنگتن – پیشکش می‌کردند.
آنچه نسبت به انتشار این «اسناد غیرقابل انکار» حکومت ایالات متحده که دو تریلیون دالر را هدر داد و بیش از ۳ هزار امریکایی و بیش از ۱۵۰ هزار مردم افغانستان را کشت در حالی که آشکارا در مورد این جنگ دروغ می‌گفتند، بیشتر تکان دهنده است این است که شما حتی افتادن یک سوزن را می‌توانید در جریان اصلی رسانه‌ها بشنوید.
گذشته از انتشار اولیه در واشنگتن‌پُست که خود یکی از تشویق‌کنندگان اصلی جنگ در افغانستان بود، رسانه‌های اصلی به معنای واقعی کلمه هیچ علاقه‌ای به این که چی چیزی باید داستان قرن باشد، ندارد.
ما دست‌کم نصف سال را روی مسخره‌بازی استیضاح دونالد ترامپ هدر دادیم – محکومیتی که ناامیدانه در جستجوی جرم است. در حالی که یکی از بزرگ‌ترین جنایات در تاریخ ایالات متحده بدون مجازات خواهد ماند. هیچ یک از این دروغگویان «اسناد افغانستان» هرگز به محاکمه کشانده نخواهند شد.
هیچ یک از این سه رییس جمهور که دست شان در جنایات بزرگ آلوده است، به محاکمه کشانده نخواهد شد. رامسفلد و لوت و دیگران هرگز نیازی به هراس از عدالت ندارند، زیرا هر دو طرف (جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) در این امر شرکت دارند. هیچ عدالتی نیست.
درست چند روز پس از انتشار «اسناد افغانستان»، تنها ۴۸ عضو كانگرس علیه هزينه عظیم ارتش در قانون مجوز دفاع ملی سال ۲۰۲۰ رأی دادند.
آن‌ها طوری ادامه می‌دهند انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.
آن‌ها همچنان به ما دروغ خواهند گفت و اگر اجازه دهیم ما را تاراج خواهند کرد.

نویسنده

ران پاول سناتور سابق کانگرس امریکا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا