آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

جنگ اوکراین موجب رونق صنایع نظامی در کدام کشورها شده است؟

به طور ویژه، کشورهای اروپای شرقی از این موضوع متاثر هستند و صنعت تسلیحات آن‌ها با سرعتی که از زمان جنگ سرد تاکنون دیده نشده است، در حال تولید و تکمیل کمبودهای خود و تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین هستند

همزمان با ادامه‌دار شدن جنگ روسیه علیه اوکراین و تلاش کشورهای مختلف برای کمک تسلیحاتی به اوکراین، صنایع تسلیحاتی این کشورها بر سرعت تولیدات نظامی خود افزوده‌اند به طوری که این فرصت برای آن‌ها در سی سال گذشته بی سابقه بوده است.

در ماه جدی، کشورهای متحد کی‌یف سعی کرده‌اند تا با ارسال مهمات و تجهیزات نظامی به اوکراین بخشی از نیاز آن را تامین کنند، حال آن‌که ذخایر نظامی خودشان رفته رفته کاهش می‌یافت.

به طور ویژه، کشورهای اروپای شرقی از این موضوع متاثر هستند و صنعت تسلیحات آن‌ها با سرعتی که از زمان جنگ سرد تاکنون دیده نشده است، در حال تولید و تکمیل کمبودهای خود و تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین هستند.

براساس جدیدترین داده‌های «موسسه کیل برای اقتصاد جهانی»، کشورهای ایالات متجده امریکا و بریتانیا در صدر فهرست کمک‌کنندگان مستقیم نظامی به کی‌یف بوده‌اند. لهستان/پولند، آلمان، ناروی، دنمارک، لتوانی، کانادا و جمهوری چک در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

برخی کشورهایی که در گذشته عضو پیمان ورشو بودند و هنوز نسبت به روسیه محتاط هستند، کمک به اوکراین را یک موضوع امنیتی در منطقه می‌دانند؛ در عین حال به اعتقاد بسیاری، جنگ اوکراین فرصت‌های جدیدی را برای صنعت تسلیحاتی منطقه ایجاد کرده است.

سباستین چوالیک مدیرعامل گروه صنعتی تسلیحات لهستان/پولند با بیش از ۵۰ زیرمجموعه در زمینه ادوات و تجهیزات نظامی در مورد این ظرفیت‌های جدید معتقد است: «با در نظر گرفتن واقعیت های جنگ در اوکراین و تصمیم بسیاری از کشورها برای افزایش بودجه دفاعی خود، فرصتی پدیدار شده که کشورها وارد بازارهای جدید شده و درآمدهای صادراتی خود در سال های آینده را افزایش دهند».

چوالیک در گفت‌وگو با رویترز گفته است که میزان سرمایه‌گذاری این شرکت دولتی برای دهه‌ پیش‌رو ۱.۸ میلیارد دالر است و اصلاً با رقم پیش‌بینی شده قبلی قابل مقایسه نیست. این مبلغ شامل پوشش تجهیزات نظامی برای استفاده در مرز این کشور با بلاروس، کشور متحد روسیه، نیز می‌شود.

سایر شرکت‌ها و مقامات دولتی از لهستان/پولند، اسلواکی و جمهوری چک نیز تایید کرده‌اند که در حال افزایش ظرفیت تولید و استخدام پرسونل بیشتر هستند.

در آغاز حمله نظامی روسیه، برخی کشورهای متحد اوکراین ابتدا انبار تسلیحات قدیمی خود را در اختیار این کشور قرار دادند. تا اینکه با خالی‌شدن این انبارها نوبت به تولید و صادرات سلاح‌های مدرن و امروزی رسیده است.

حال آنکه اوکراین ماه‌ها منتظر رسیدن تسلیحاتی غربی با استاندارد روز ناتو بود.

به گفته مقامات مطلع در گفت‌وگو با رویترز، اوکراین سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق کمک‌های مالی سایر دولت‌ها و یا از طریق قراردادهای تجاری مستقیم بین کی‌یف و شرکت‌های سازنده به دست می‌آورد.

توماس کوپچنی معاون وزیر دفاع جمهوری چک به رویترز گفته است که اوکراین نزدیک به ۲.۱ میلیارد دالر سلاح و تجهیزات از شرکت های این کشور دریافت کرده است که حدود ۹۵ درصد آن از طریق تحویل شرکت‌های تجاری بوده است. او گفت که صادرات تسلیحات چک در سال جاری بالاترین میزان از سال ۱۹۸۹ خواهد بود و بسیاری از شرکت ها در این بخش شغل و ظرفیت خود را اضافه کردند.

این مقام نظامی جمهوری چک همچنین گفت است که تامین تسلیحاتی اوکراین فقط یک امر تجاری نیست بلکه اکثریت جمعیت چک هنوز دوران اشغال کشورشان توسط روسیه را به یاد دارند و ما نمی‌خواهیم نیروهای روسی به مرزهای ما نزدیک‌تر باشند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا