آخرین اخبارجهانسیاست

جنگ تجاری امریکا جهان را دچار بحران می‌کند

وزیر تجارت چین با اشاره به مخالفت کشورش با افزایش تعرفه‌های فولاد و المونیم توسط امریکا گفت: جنگ تجاری با امریکا به بحران در اقتصاد جهانی منجر می‌شود و رشد جهانی را مختل می‌کند.
به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه (۱۷حوت/۸مارچ) طرح اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر المونیم را تصویب کرد که این تعرفه‌ها از روز بیست و سوم ماه مارچ اجرا خواهند شد.
ترامپ اصرار می‌ورزد که تولید بیش از حد این فلزات توسط چین سبب کاهش بهای جهانی آنها شده است و دیگر این که این تعرفه‌ها برای امنیت ملی ضروری است.
«ژانگ شان» وزیر تجارت چین روز یکشنبه در سومین نشست عمومی از نخستین نشست سیزدهمین دور مجلس ملی نمایندگان خلق چین در پکن افزود: «چین جنگ تجاری را نمی‌خواهد و این کار را آغاز نخواهد کرد.»
او گفت: در جنگ تجاری هیچ برنده‌ای وجود ندارد این فقط برای چین، ایالات متحده و جهان فاجعه به ارمغان می‌آورد.
وزیر تجارت چین همچنان افزود: با این حال، چین می‌تواند هرگونه چالش را حل کند و قطعا از منافع خود محافظت خواهد کرد.
او همچنین اعلام کرد که این کشور محدودیت سرمایه‌گذاری‌های غیرمنطقی را در خارج از کشورش ادامه خواهد داد.
پیشتر نیز تولیدکنندگان عمده فولاد در چین از دولت خود خواسته بودند در اقدام قاطع، تعرفه واردات محصولاتی نظیر فولاد ضد زنگ، زغال سنگ و تولیدات الکترونیکی از امریکا را افزایش دهد.
«انجمن آهن و فولاد چین» در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود نوشت: رفتار ترامپ صنعت فولاد جهان را با چالش مواجه می‌کند و بی‌تردید با مخالفت کشورهای بسیاری روبرو خواهد شد.
انجمن آهن و فولاد چین از پکن خواست که اقدام مشابه برای واردات فولاد، ورق گلوانیزه، لوله، زغال سنگ و همچنین محصولات زراعتی و الکترونیکی انجام دهد.
گفتنی است که این مهمترین تصمیم تجاری ترامپ از زمان تصمیم برای خروج از پیمان شراکت تجاری فرا اقیانوسیه (تی پی پی) و مذاکره مجدد در مورد نفتا (پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی) است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا