آخرین اخباراسلایدشوجهان

جنگ جهانی سوم از کجا آغاز خواهد شد؟

جزیره کوچک گوام که مساحت آن بیش از ۵۴۹ کیلومتر نیست و حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد، این روزها به کانون تنش جهانی تبدیل شده و ممکن است جنگ جهانی سوم از آنجا آغاز شود.
به نقل از اسپوتنیک، گوام، یکی از پایگاه‌های استراتژیک امریکا در اقیانوس آرام به شمار می‌رود و بخشی از نیروهای دریایی ارتش امریکا در این جزیره مستقر هستند.
کوریای شمالی در تازه‌ترین تهدید خود علیه امریکا هشدار داد، پایگاه آندرسن ارتش امریکا در جزیره گوام را مورد هدف موشک‌های خود قرار خواهد داد.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا گفت: دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور پیام شدید اللحنی برای کوریای شمالی فرستاده است که کیم جونگ اون رهبر این کشور زبان آن را می‌فهمد.
تیلرسون گفت: ترامپ می‌خواست پیامی به کوریای شمالی بدهد که جلو هرگونه محاسبه غلط پیونگ یانگ را بگیرد. رهبر کوریای شمالی زبان دیپلوماتیک نمی‌فهمد.
وزیر امور خارجه امریکا هشدار شدیداللحن دونالد ترامپ به کوریای شمالی را تلطیف کرد و گفت: ترامپ فقط کوشید به زبانی که رهبر کوریای شمالی درک کند، پیامی قوی بفرستد.
تیلرسون که قبل از ورود به جزیره گوام با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: بعید می‌داند این جزیره با تهدید قریب الوقوعی از طرف کوریای شمالی مواجه باشد.
این در حالی است که کوریای شمالی پیشتر اعلام کرده بود سرگرم بررسی طرح‌هایی برای حمله موشکی به این جزیره متعلق به امریکا در اقیانوس آرام است.
وزیر امور خارجه امریکا گفت: من فکر می‌کنم امریکایی‌ها باید شب راحت بخوابند و هیچ نگرانی درباره این لفاظی خاص چند روز گذشته نداشته باشند.
ترامپ روز سه‌شنبه به کوریای شمالی هشدار داد، اگر امریکا را تهدید کند، با «آتش و خشم» مواجه خواهد شد. این هشدار موجب شد کوریای شمالی اعلام کند سرگرم بررسی شلیک موشک به گوام است.
تیلرسون گفت: من فکر می‌کنم رییس‌جمهور ترامپ فقط قصد داشت تاکید کند که امریکا توانایی دفاع کامل از خود و متحدان‌مان را در برابر هرگونه حمله دارد و ما این کار را خواهیم کرد.
وی با اشاره به تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه پیونگ یانگ و اظهارات شدید اللحن رهبران جهان در نشست خود در آسیا افزود: جامعه بین‌المللی یک هفته کامل درگیر موضوع کوریای شمالی بوده است.
تیلرسون به خبرنگاران گفت: در واکنش به این، فقط شدت لفاظی‌های کوریای شمالی بیش‌تر و این لفاظی‌ها بلندتر و تهدیدآمیزتر شده است. بنابراین، من فکر می‌کنم کاری که ترامپ کرده ارسال پیامی قوی به کوریای شمالی به زبانی است که کیم جونگ اون رهبر این کشور آن را درک کند، زیرا او ظاهرا زبان دیپلوماتیک را نمی‌فهمد.
وی همچنین گفت: امریکا می‌خواست تصریح کند که توانایی دفاع از خود و متحدانش را دارد و پیونگ یانگ باید از هرگونه محاسبه غلط پرهیز کند.
تیلرسون ابراز امیدواری کرد: فشارهای بین‌المللی، از جمله با مشارکت چین و روسیه، بتواند کوریای شمالی را متقاعد کند که در بلندپروازی‌های هسته‌ای خود تجدیدنظر و گفت‌وگوی دیپلوماتیک را آغاز کند.
مقامات کوریای شمالی و امریکا در روزهای اخیر بارها یکدیگر را تهدید کرده‌اند.
کوریای شمالی در هفته‌های اخیر از آزمایش اولین موشک بالستیک خبر داد که می‌توان به خاک امریکا برسد. این موضوع بر دامنه تنش‌ها میان دو طرف افزود.
امریکایی‌ها همچنین می‌گویند کوریای شمالی برای اولین‌بار یک کلاهک کوچک اتمی ساخته است که می‌تواند در موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار بگیرد.
گوام یک جزیره دور افتاده در اقیانوس آرام است. جزیره در بخش جنوبی اقیانوس آرام که توسط امریکا اداره می‌شود و ارتش امریکا نیز در آن مستقر است.
این جزیره در شرق فیلیپین و اندونیزیا و در جنوب شبه‌جزیره کوریا قرار دارد.
جزیره گوام بخشی از خاک امریکا نیست اما اداره این جزیره به عهده امریکاست.
گوام یکی از پایگاه‌های استراتیژیک امریکا در اقیانوس آرام به شمار می‌رود و بخشی از نیروهای دریایی ارتش امریکا در این جزیره مستقر هستند.
در صوتی که کوریای شمالی این تهدید خود را عملی کند، احتمال بروز جنگ تمام عیار میان امریکا و کوریای شمالی و استفاده از بمب اتمی افزایش یافته است.
جمعیت گوام ۱۶۰ هزار نفر و مرکز آن شهر آگانا است.
رابطه دولت امریکا و گوام توسط دفتر امور جزایر در وزارت کشور امریکا اداره می‌شود.
گوام یکی از جزیره‌های تشکیل‌دهنده جزایر منطقه میکرونزی است. فاصله گوام با هاوایی چهار برابر فاصله‌اش با فیلیپین است.
زبان ساکنان گوام نیز ۳۸ درصد انگلیسی، ۲۲ درصد چامورو، ۲۲ درصد به زبان‌های فیلیپینی و بقیه نیز به دیگر زبان‌های جزایر اقیانوسیه صحبت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا