آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

جنگ را در افغانستان باختیم – وقت آمدن به خانه است!

ترامپ بدون شک بر این باور است که آوردن همه به خانه، کمپاین انتخاباتی بسیار خوبی است و شاید این تنها دلیلی باشد که وی برای خروج سریع از افغانستان کوشش دارد. اما وی همچنان درست می‌گوید که هرچه زودتر، بهتر.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
شما بدون شک از شنیدن وضعیت افغانستان شوکه خواهید شد. طبق توافق‌نامه‌ای که در ماه فبروری امضا شد، ایالات متحده تمام سربازانش را از افغانستان تا ماه می سال ۲۰۲۱ خارج می‌کند، در صورتی که طالبان رفتار خود را درست کنند، که نمی‌کنند/نکرده‌اند. طالبان نیروهای امنیتی افغانستان را روزانه قتل عام می‌کنند.
اما اکنون خبرها می‌رساند که رییس جمهور ترامپ ممکن روند خروج ایالات متحده را از افغانستان تسریع کند و تمام سربازان امریکایی را تا ماه نوامبر به خانه آورد. مقامات وزارت دفاع به زودی پنج گزینه برای خلاص شدن از جنگ به وی ارائه خواهند کرد. نشانه‌ها حاکی از آن است که ترامپ خروج پیش از انتخابات را می‌خواهد و پنتاگون و اعضای سنای امریکا در حال انتشار خبرهایی هستند تا بتوانند خروج را تا ماه می سال ۲۰۲۱ کُند سازد. در همین حال، سناتور لیندسی گراهام برنامه خروج زودهنگام را «وحشتناک» می‌خواند.
ترامپ بدون شک بر این باور است که آوردن همه به خانه، کمپاین انتخاباتی بسیار خوبی است و شاید این تنها دلیلی باشد که وی برای خروج سریع از افغانستان کوشش دارد. اما وی همچنان درست می‌گوید که هرچه زودتر، بهتر. برای ۱۹ سال، جنرالان و دوستان در کانگرس به ما داستان هذیان‌انگیز را در مورد جنگی گفتند که می‌توانست برنده شود – هشدار جدی در مورد ‌بی‌ثباتی منطقه‌ای و تروریزم جهانی در صورت ترک افغانستان.
اما زمان زیادی گذشته که ما جنگ را در افغانستان باختیم. ما نمی‌توانیم طالبان را شکست دهیم. این اعتراف دردناک است، از آنجا که بسیاری از امریکایی‌ها بسیار خوب جنگیدند و سعی کردند ایالات متحده را از آدم‌کشان طالبان محافظت کنند. این امر حتی بدتر نیز می‌شود وقتی بدانیم که بسیاری از دوستان افغانستانی ما که به ما کمک کردند از سوی طالبان آزار و اذیت شوند وقتی ما آن‌جا را ترک کردیم. و منطقه نیز بسیار بی‌ثبات خواهد شد.
از سویی هم، ما نمی‌توانیم قربانی سفسطه پرهزینه شویم. این واقعیت که ما ۱۹ سال در افغانستان ماندیم، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر را از دست دادیم، تریلیون‌ها دالر مصرف کردیم و به هدف خود دست نیافتیم، نباید باعث شود که ما در آن‌جا طولانی‌تر بمانیم. این امر باید ما را مجبور کند فردا از آن‌جا بیرون شویم و یک زندگی و یک دالر دیگر را به خاطر چیزی که باختیم، هدر ندهیم.

نویسنده

هنری بلاجت و دیوید پلاتز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا