آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

جنگ یمن؛ بحرانی انسانی با پیامدهای درازمدت

از میان آنانی که تا دسمبر سال ۲۰۱۷ کشته یا زخمی شده‌اند، دست کم ۵ هزار و ۵۵۸ فرد ملکی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده است. حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی عامل تلفات غیرنظامیان بوده است.



جنگ یمن -کشوری جنگ‌زده-، بحرانی است که توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه «حوثی‌ها» آغاز شد و اکنون چهار سال از آن می‌گذرد. اغلب از آن به عنوان یگ جنگ داخلی تعریف می‌کنند، اما حال از حد آن هم گذشته است. این جنگ شامل برنامه‌های پیچیده ملی، عداوت‌های تاریخی و خون‌ریزی‌های جنایتکارانه است.
یمن، یکی از فقیرترین کشورها در روی زمین است و اکنون به یک قبرستان تبدیل شده است. تلفات غیرنظامیان سرسام‌آور است و بیشترین تلفات، ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی بوده است. میلیون‌ها پناهجو هم در داخل یمن و هم در حال فرار از این کشور به سمت سومالیا است که در چنین زمانی، مکان بهتری برای حفظ جان محسوب می‌شود. براساس گزارش سازمان ملل متحد، وضعیت یمن بدترین فاجعه انسانی در جهان است.
براساس گزارش سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون، بیش از ۹ هزار نفر کشته و نزدیک به ۵۳ هزار نفر دیگر زخمی شده است. از میان آنانی که تا دسمبر سال ۲۰۱۷ کشته یا زخمی شده‌اند، دست کم ۵ هزار و ۵۵۸ فرد ملکی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده است. حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی عامل تلفات غیرنظامیان بوده است.
در همین حال، حدود ۷۵ درصد جمعیت یمن (۲۲٫۲ میلیون نفر) محتاج به کمک‌های انسانی است که از این میان ۱۱٫۳ میلیون نفر نیاز به کمک‌های عاجل دارد و حدود ۱۷٫۸ میلیون نفر نمی‌دانند غذای بعدی خود را چگونه تهیه کنند.
تنها ۸٫۴ میلیون نفر با خطر گرسنگی مواجه است و تقریباً ۴۰۰ هزار طفل زیر سن ۵ سال با سوء تغذیه رو به رو.
به گفته سرویس جهانی بی بی سی، جهان باید به این دلایل به یمن توجه کند.
آنچه در یمن اتفاق می‌افتد می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را به شدت افزایش دهد. چنانچه غرب به دلیل تهدید حملات ناشی از این کشور به دلیل ناپایداری آن نگران است.
سازمان‌های اطلاعاتی غربی، شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان AQAP را خطرناکترین بخش القاعده به دلیل تخصص فنی و دسترسی جهانی‌اش می‌دانند. ظهور جنگجویان داعش در یمن از جمله نگرانی‌های جدی به شمار می‌رود.
کشورهای عربی ایران را متهم به حمایت مالی و نظامی حوثی‌ها می‌کنند – اتهامی که ایران آن را رد می‌کند، درحالی که کشورهای عربی خود از رییس جمهور «هادی» حمایت می‌کنند.
از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی، امارات متحده عربی نیروهای امنیتی محلی را که به عنوان کمربند امنیتی و نیروهای نخبه یاد می‌شود، آموزش، مجهز و تامین مالی کرده است.

یمن از لحاظ استراتژیک مهم است؛ زیرا در تنگه «باب المندب» قرار دارد – یک آبراه باریک که دریای سرخ را با خلیج عدن ارتباط می‌دهد – که از طریق آن بسیاری از حمل و نقل نفت جهان انجام می‌شود. امارات متحده همچنان با مقامات امنیتی یمن متحد شده تا رهبری دولت یمن را دور بزند.
با این حال، شیوع بیماری کولرا در یمن، همراه با جنگ داخلی نیز نگران کننده است. زیرا بمباردمان‌های هوایی عربستان سیستم فاضلاب صنعا را در سال ۲۰۱۵ میلادی تخریب کرده است.
یک میلیون مورد بیماری کولرا در دو سال، آن هم در قرن بیست و یکم پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.
نویسنده: چارلز پیرس- برگردان طاهر مجاب
منبع: Eaquire

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا