آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

خلیلی:

جهان از توافقی که آتش منازعات را زیر خاکستر می‌کند حمایت نکند

محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان از کشورهای منطقه و جهان خواسته است که از توافق صلحی که آتش منازعات را در افغانستان زیر خاکستر حفظ می‌کند، حمایت نکرده و روی آن هزینه نکنند.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای خلیلی این مطلب را امروز یک‌شنبه(۱۰ حوت) در اعلامیه‌ای که به مناسبت ۲۶ مین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری بنیانگذار و رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان منتشر کرده، مطرح کرده است.
در اعلامیه آمده است: ما هرگونه طرح توافقی را که از جامعیت لازم برخوردار نباشد به نفع افغانستان نمی‌دانیم و نیز از کشورهای منطقه و جهان انتظار داریم که از چنین طرح‌ها –که آتش منازعات را زیر خاکستر حفظ می‌کند- حمایت ننموده و روی آن‌ها هزینه نکنند.
آقای خلیلی افزوده است که صلح در غیاب یک طرح جامع و همه‌شمول، نه به نفع افغانستان است و نه به نفع کشورهای منطقه و جهان.
از سویی هم، مذاکرات جاری صلح را یک فرصت تاریخی خوانده و تصریح کرده است: توافق صلح باید از ظرفیتی برخوردار باشد که هم مشکلات افغانستان را به صورت بنیادی حل کند؛ هم انتظارات جامعه‌ بین‌المللی، برآورده شود و هم نگرانی‌ کشورهای منطقه و جهان نسبت به آینده افغانستان، برطرف گردد.
همچنین آقای خلیلی از هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح خواسته است که تلاش‌های شان را متوقف نسازند. به گفته او، اگر تلاش‌های آنان سبب شود که یک لحظه پیشتر، از ریخته شدن خون مردم رنج‌دیده این سرزمین جلوگیری به عمل آید، نباید از آن دریغ کنند.
قابل یادکرد است که آقای خلیلی در این اعلامیه تذکر داده است که مراسم بزرگداشت شهید عبدالعلی مزاری به دلیل ناامنی امسال در پایتخت برگزار نمی‌شود؛ اما در ولایات و کشورهای دیگر مثل سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا