آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

شهروندان در واکنش به اقدام بایدن:

جهان علیه خودسری‌های امریکا بایستد/ بایدن از مردم افغانستان انتقام می‌گیرد

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: در ادامه واکنش‌ها به اقدام بایدن در مصادره ذخایر ارزی افغانستان، شماری از شهروندان می‌گویند که بایدن از مردم افغانستان انتقام شکست خود را در جنگ با طا-لبان می‌گیرد. آنان از جهان می‌خواهند که علیه اقدامات امریکا در کنار مردم افغانستان بایستد.

شهروندان
همزمان با روی کار آمدن طا-لبان در افغانستان، ایالات متحده امریکا میلیاردها دالر ذخیره ارزی کشور را مسدود کرد و برای آزاد سازی آن شرایطی برای طا-لبان وضع نمود.
به دنبال آن، جو بایدن رییس جمهور ارمیکا در فرمانی اجرایی پنجاه درصد ذخایر ارزی کشور را به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات یازدم سپتمبر بخشود که این مسئله واکنش‌های زیادی هم در افغانستان و هم در جهان به دنبال داشته است.
شهروندان افغانستان به این باور هستند که حملات یازدهم سپتمبر هیچ گونه رابطه‌ای با افغانستان ندارد. طراحان اصلی این حمله عربستان به کمک پاکستان بودند ولی امریکا بی‌شرمانه از افغانستان انتقام می‌گیرد.
سید مصطفی مظفری در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید: با مسدود شدن میلیاردها دالر که حق مردم افغانستان است تمام معاملات در کشور دچار رکود شده است.
آقای مظفری افزود که افزایش قیمت‌ها، بلند رفتن نرخ دالر و پایین آمدن سطح درآمد مردم افغانستان رابطه مستقیم با پول‌هایی دارد که از سوی امریکا مسدود شده، اگر امریکا ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند مردم به آینده امیدوار خواهند شد و معاملات نیز تغییر می‌کند.
بعد از ۲۴ اسد ارزش پول ملی در برابر دالر شدیداً کاهش یافت و مستقیما بر بهای مواد اولیه تاثیر گذاشت.
مظفری همچنان می‌گوید که به دلیل نبود دالر در بازار مردم در معاملات شان بیشتر از پول افغانی استفاده می‌کنند.
نوروز علی بابکه یکی دیگر از شهروندان کابل به خبرگزاری دید‌ می‌گوید: « امریکا با مسدود کردن سرمایه ملی مردم افغانستان اقتصاد کشور را به رکود مواجه کرده است که این به معنای جنگ علیه مردم افغانستان است».
آقای بابکه می‌افزاید که وضعیت بازار در کشور به کلی تغییر کرده و هیچ ثباتی در بازار نیست.
وی گفت که امریکا با این اقدامش مردم افغانستان را گروگان گرفته است و این آغاز یک جنگ روانی و اقتصادی علیه ملت افغانستان است.
این در حالی است که بعد از سقوط افغانستان به دست طا-لبان شماری زیادی از مردم از گرسنگی، فقر و عدم دسترسی به کالاها و خدمات اولیه رنج می‌برند.
آقای بابکه در مورد فرمان جو بایدن مبنی بر استفاده از ۳٫۵ میلیارد دالر برای پرداخت‌های حقوقی قربانیان ۱۱ سپتمبر گفت: حملات ۱۱ سپتمبر از سوی القاعده طراحی شده بود که پاکستان در این حمله نقش به سزایی داشت.
وی افزود تمام جهان می‌داند که این حملات ربطی به افغانستان ندارد زیرا اسامه بن لادن رهبر القاعده نیز در پاکستان کشته شد نه در خاک افغانستان.
پس از تسلط طا-لبان بر کابل، امریکا و بانک جهانی و کشورهای غربی دسترسی بانک مرکزی تحت کنترول طا-لبان را به حدود ده میلیارد دالر پول افغانستان مسدود کردند و کشورهای تمویل کننده نیز کمک‌های تعهد شده خود را به حالت تعلیق درآوردند.
محمد فهیم حیدر به خبرگزاری دید می‌گوید که امریکا برای جبران ناکامی‌اش در جنگ، ذخایر ارزی را اهرم فشار بر مردم افغانستان ساخته است.
آقای حیدر افزود اگر کشورهای جهان به سکوت شان در برابر خودسری‌های امریکا ادامه بدهند زندگی میلیون‌ها افغانستانی به سوی یک فاجعه بزرگ انسانی پیش خواهد رفت.
وی افزود: در حالی که وضعیت اقتصادی افغانستان رو به فروپاشی است و هر روز شاهد فقر و گرسنگی هستیم، تنها امید مردم افغانستان به ذخایر ارزی در بانک‌های بین‌المللی است.
واکنش‌های داخلی:
نخستین واکنش علیه اقدام بایدن را در افغانستان، دولت موقت طا-لبان داشت. بانک مرکزی طا-لبان اعلام کرد که این اقدام ایالات متحده امریکا پذیرفتنی نیست.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز گفت که نه القاعده مربوط به افغانستان است و نه اسامه بن لادن در کشورما کشته شد، پس تاوان را ما چرا بپردازیم.
داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی دولت حامد کرزی نیز ضمن عذر خواهی از مردم برای این که زمانی امریکا دوست ومتحد خطاب کرده بود، خواستار تجدید نظر در اقدام بایدن شد.
شبکه زنان افغان نیز در نامه‌ای به بایدن، گفته‌اند که مردم افغانستان مسئول اعمال القاعده و طا-لبان نیست. این شبکه از امریکا خواسته که ذخایر ارزی کشور را به مردم افغانستان بسپارد.
برخی از نهادهای دیگر مذهبی نیز ضمن نکوهش اقدام بایدن، از امریکا خواستند که به غارت و چپاور دارایی‌های مردم افغانستان خاتمه بدهد.
واکنش‌های بین‌المللی:

جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، روسیه، چین، برخی اعضای سازمان ملل متحد و همچنان شماری از سناتوران امریکایی نیز در واکنش به اقدام بایدن، آن را نکوهش کردند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام امریکا را «مشمئز کننده» خوانده و تصریح کرده که کشورش از آن بیزاری می‌جوید. او همچنان تاکید کرد که ذخایر ارزی مردم افغانستان باید بدون قید و شرط به مردم سپرده شود.
وزارت خارجه چین نیز در توییتی ضمن نکوهش اقدام بایدن، گفته است که امریکا پول فقیر ترین مردم جهان را دزدیده است.
با این حال، جو بایدن رییس جمهور امریکا در فرمانی اجرایی، مبلغ ۳٫۵ میلیارد دالر ذخیر ارزی افغانستان را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا