آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

جواز محیط‌زیستی پروژه تاپی امضا شد

اداره ملی حفاظت محیط زیست، مجوز محیط زیستی پروژه تاپی را امروز(پنجشنبه ۲۵ دلو) در حضور نمایندگان وزارت‌های صنعت و تجارت و معدن و پترولیم، به مدیر عامل کمپنی پایپ لاین تاپی لیمتد، اعطا نمود.

اداره ملی حفاظت محیط زیست، مجوز محیط زیستی پروژه تاپی را امروز(پنجشنبه ۲۵ دلو) در حضور نمایندگان وزارت‌های صنعت و تجارت و معدن و پترولیم، به مدیر عامل کمپنی پایپ لاین تاپی لیمتد، اعطا نمود.
به گزارش خبرگزاری دید، اجمل احمدی مشاور رییس ‌جمهور در امور مالی و بانکداری و سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت:«حکومت افغانستان از تطبیق پروژه تاپی در مطابقت با بهترین استندردهای بین‌المللی به شمول استندردهای محیط زیستی به حمایت خویش از ذی‌نفعان پروژه ادامه می‌دهد.»
احمدی افزود که سروی تخنیکی مهمات منفجر ناشده، ارزیابی اثرات اجتماعی و محیط زیستی، سروی پلانگذاری استملاک زمین و سروی جیوتخنیکی و سروی لیدر (بتیمتریک، توپوگرافی) مربوط به پروژه تاپی در افغانستان انجام شده است.
در همین حال، محمد میرات امانوف مدیر عامل کمپنی پایپ لاین تاپی لیمتد و رییس هیئت مدیره با تأکید بر آن که نیازمندی‌های حفاظتی و محیط‌زیستی عرصه‌های مهم و حیاتی مرحله احداث یک پروژه ‌است، افزود: تلاش‌هایی انجام شده تا نیازمندی‌های حفاظتی پروژه تاپی با استندردهای بانک انکشاف آسیایی، بانک جهانی و IFC مطابقت داشته باشد.
امانوف گفت که پروژه پایپ لاین تاپی، شامل دو مرحله است و در نخست یک پایپ لاین با جریان آزاد که ظرفیت انتقال حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز را در یکسال دارا می‌باشد نصب می‌گردد.
در مرحله دوم قرار است ۶ پایه کمپریسر نصب شود که ظرفیت پایپلاین را افزایش می‌دهد.
با تکمیل این دو مرحله، سالانه الی ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق این پایپ لاین برای دوره زمانی ۳۳ ساله انتقال خواهد یافت.
سید محبوب‌الله ربانی معین وزارت معدن وپترولیم نیز با تأکید بر آن که تطبیق پروژه تاپی باعث کاهش آلودگی هوا و آلودگی محیط‌ زیست می‌شود و منابع انرژی پاک کننده ایکولوژیکی را برای کشور ما عرضه می‌دارد، افزود: فراهم ساختن گاز مورد نیاز برای تولید برق از پروژه تاپی که می‌تواند باعث تامین انرژی شود، جایگزین منابع انرژی چون زغال سنگ، دیزل و نفت است و باعث کاهش انتشار کاربن دای اکساید می‌گردد.
شاه زمان میوندی رییس عمومی اداره ملی حفاظت محیط‌ زیست با اعطای اجازه نامه محیط زیستی پروژه تاپی گفت: پیش از این، شرکت تاپی منحیث مالک پروژه تاپی گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی واجتماعی را تهیه وجهت اخذ اجازه نامه محیط زیستی به اداره ملی حفاظت محیط زیست ارایه نموده بود.
وی افزود که این گزارش طبق قانون محیط‌ زیست و مقرره مربوط توسط تیم متخصصین اداره ملی حفاظت محیط زیست به صورت دقیق کارشناسی گردیده و پس از بحث‌های تخنیکی مورد تأیید قرار گرفته بود.
پروژه تاپی توسعه اقتصادی فوق‌العاده‌ای را برای اقتصاد افغانستان به ارمغان خواهد آورد زیرا تولید برق از گاز طبیعی به مراتب ارزان تر از تولید برق از دیزل و نفت است. این پروژه دسترسی به گاز طبیعی صنعتی شدن و سرمایه‌گذاری را نیز تحریک می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا