آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

جوانان بلخی از حضور کمرنگ در روند صلح شاکی هستند

شماری از جوانان ولایت بلخ در یک همایشی نگرانی خود را از شدت گرفتن جنگ در کشور اعلام کرده و خواستار خاتمه جنگ جاری شدند. این جوانان از حضور کمرنگ جوانان در روند صلح شاکی بوده و خواستار افزایش آن می‌باشند.


به گزارش خبرگزاری دید: فروزان آریا یکی از برگزار کنندگان این برنامه می‌گوید هدف از برگزاری این برنامه جمع آوری دیدگاه جوانان بلخی از بهر تسریع روند صلح است.
بانو آریا افزود: جوانان خواستار آتش‌بس و یک توافق سیاسی هستند که بر اساس آن به یک صلح دائمی دست پیدا کنیم.


او گفت، بعد از این که گروه طالبان مناطقی را تصرف کردند مردم، نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و کشورهای دخیل در پروسه صلح افغانستان عملکرد گروه طالبان را به شکل دقیق مشاهده کردند و به این باور رسیده‌اند که گروه طالبان به روند صلح و صلح خواهی هیچ باورمند نیست.
در همین حال، مطیع الرحمن کریمی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ گروه طالبان را متهم به از بین بردن مکان‌های عمومی و عامه نموده افزود که این گروه به هیچ گونه موازین اسلامی و انسانی پایبند نیست.


غلام علی میلاد معاون وزارت دولت در امور صلح در زون شمال کشور می‌گوید که مردم از جنگ و ناامنی‌ها به تنگ آمده‌اند و آنان تلاش می‌ورزند که زمینه گفت‌وگوهای صلح را فراهم نمایند.
فریبا فعال حقوق زن در بلخ می‌گوید: جنگ طالبان جنگ ایدئولوژی است. طالبان بر اساس یک ایدئولوژی با دولت افغانستان می‌جنگند.
او از طرف‌های درگیر می‌خواهد حقوق زنان را در گفت‌وگوهای صلح مد نظر بگیرند.


بانو سحر نماینده جوانان در بلخی از نبود جوانان در پروسه صلح شکایت کرده گفت: نمایندگان جوانان در پروسه صلح بسیار کم رنگ بوده است.
وی تاکید می‌کند، در میز مذاکرات به جوانان سهم داده شود تا آنها مشکلات اساسی شان را مطرح بسازند.
این جوانان دیدگاه شان را در حالی بیان می‌کنند که نبردهای سنگین و طاقت فرسا در شهرهای بزرگ مثل هرات، هلمند و قندهار شدت گرفته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا