آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

جوانان خواهان تمدید آتش‌بس دایمی درکشور شدند

سی و هشت روز قبل جوانان صلح خواه هلمندی به منظور تامین صلح سراسری پای پیاده از هلمند به سوی کابل حرکت کردند که با پیمودن ولایات قندهار، زابل، غزنی و میدان وردک، امروز به کابل رسیدند که مورد استقبال گرم مردم و اعضای جامعه مدنی قرار گرفتند.


معیینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری ازجوانان، امروز سه شنبه طی نشست خبری در کابل از آتش‌بس سه روز عید حمایت کرده و خواهان تمدید آتش‌بس دایمی از سوی حکومت و طالبان شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، سید کمال سادات معیین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: آتش‌بس سه روز عید باید مقدمه صلح دایمی درکشور شود.
سادات افزود: امیدوارم که فکر طالبان نسبت به مردم افغانستان مبنی بر مسلمان بودن ملت ما تغییرکرده باشد که جهاد علیه این ملت مسلمان ناروا است.
معیین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید: طالبان درسه روز عید از سوی مردم مورد استقبال گرم قرار گرفته است؛ حالا باید آن‌ها به مردم افغانستان احترام گذاشته و دست از جنگ و خشونت بردارند.
آقای سادات افزود: سربازان طالبان مسئولیت ایمانی و وجدانی دارند که بزرگان شان را قناعت بدهند که جهاد در افغانستان ناروا است و باید به کاروان صلح پیوسته و به ترقی و پیشرفت افغانستان فکر کنند.
سی و هشت روز قبل جوانان صلح خواه هلمندی به منظور تامین صلح سراسری پای پیاده از هلمند به سوی کابل حرکت کردند که با پیمودن ولایات قندهار، زابل، غزنی و میدان وردک، امروز به کابل رسیدند که مورد استقبال گرم مردم و اعضای جامعه مدنی قرار گرفتند.
سید کمال سادات معیین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید: جوانان و مردم از جنگ خسته شده است که صدها کیلومتر راه را پیاده به خاطر تامین صلح طی می‌کنند و بازهم شایسته نیست که جنگ علیه چنین ملتی روا داشته شود.
سادات می‌گوید: جوانان افغانستان فیصله کرده است که یک کمیته ایجاد کنند تا جایزه نوبل افغانستان را به خاطر اعلام تمدید آتش‌بس از سوی حکومت به رییس جمهورغنی بدهند.
درهمین حال، حمیدالله عدالت فعال جامعه مدنی گفت: آتش‌بس سه روزه عید بین حکومت و طالبان فضای آرامی را در کشور ایجاد کرده بود که هیچ کس در خواب هم ندیده بود.
وی افزود: مردم ازعید خوب استفاده کردند و همه به خیال راحت توانست از عید تجلیل کند.
آقای عدالت گفت: امیدوارم که طالبان بازهم به ندای حکومت افغانستان مبنی بر اعلام آتش‌بس لبیک گفته و دست از جنگ بردارند.
عدالت می‌گوید: ازجنگ افغانستان خارجیان نفع می‌برند وقربانی اصلی دو طرف ملت مظلوم افغانستان است.
آتش‌بس سه روزه حکومت و طالبان با امیداوری و نگرانی‌هایی همراه است، بعضی‌ها می‌گویند: این آتش بس روزنه امید را به صلح دایمی باز کرده است
با این حال، برخی دیگر از شهروندان کشور باور دارند که طالبان به بهانه آتش بس اماکن امنیتی را شناسایی کرده و عملیات گسترده علیه آن‌ها سازماندهی خواهد کرد.
محمد سلیم باشنده شهر کابل به خبرگزاری دید گفت:« طالبان به بهانه آتش‌بس به شهر کابل خوب جا به جا شده است خدا خیر ملت را پیش کند آن‌ها صلح نمی‌خواهد آن‌ها وحشی‌اند.»
طالبان بعد از سه روزعید دوباره به فعالیت‌های هراس‌افگنانه شان آغاز کردند و در حال حاضر نیروهای امنیتی کشور حالت دفاعی دارند.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا