آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

جوزپ بورل در تهران: مذاکرات هسته‌ای با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود

خبرگزاری دید: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفری به ایران، اعلام کرده که مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام در روزهای آینده از سر گرفته می‌شود.

جوزپ بورل در تهران: مذاکرات هسته‌ای با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود

به نقل از یورونیوز، خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای همزمان با سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اعلام شد. گفت‌وگوهای هسته‌ای از سه ماه به اینسو به تعلیق در آمده بود.
جوزب بول که شامگاه جمعه(۲۴ جون/۳ سرطان) وارد تهران شده بود صبح شنبه در محل وزارت خارجه ایران مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران قرار گرفت.
این اولین سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از زمان آغاز به کار ابراهیم رییسی به عنوان رییس ‌جمهور است.
پیش تر وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از مسئولان ایران خواسته بود از فرصت ایجاد شده بدلیل سفر عالیترین مقام دیپلماسی اتحادیه اروپا برای نهایی کردن توافق هسته‌ای استفاده کنند.
جوزپ بورل پنجشنبه شب در بروکسل به همراه انریکه مورا معاون خود با رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران دیدار کرده بود.
گفت‌وگوهای روز شنبه جوزپ بورل با حسین امیر عبداللهیان دو ساعت طول کشید. دو طرف پس از این مذاکرات در نشستی خبری شرکت کردند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود در این نشست خبری گفت که هدف از سفرش به تهران «توقف روند تنش‌زای کنونی» است. جوزپ بورل درباره زمان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «وقتی از روزهای آینده صحبت می‌کنم منظورم به سرعت و فوری است».
وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که دو طرف «گفت‌وگوهایی طولانی اما مثبت» درباره همکاری‌های کلی بین تهران و بروکسل داشتند.
رابرت مالی روز جمعه در صفحه توییتر خود از انریکه مورا و جوزپ بورل بابت «هماهنگی تنگاتنگ» با واشنگتن تشکر کرده بود. نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در ادامه تاکید کرده بود که کشورش به مسیر «دیپلماسی معنادار» در چهارچوب مشورت با شرکای اروپایی خود متعهد است.
از درخواست ایران مبنی بر لغو تحریم سپاه پاسداران و حذف نام آن از فهرست سازمان‌های تروریستی در وزارت خارجه امریکا به عنوان مانع اصلی در راستای دستیابی به توافق برای احیای برجام یاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا