آخرین اخبارجهانسیاست

جو بایدن پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود؟

منبع: فرادید
تنها شانزده روز تا انتخابات سوم نوامبر ایالات متحده امریکا باقی مانده است و از میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا، هر کدام که بتواند از مجموع آراء الکترال، ۲۷۰ رای ایالتی را از آن خود کند، به کاخ سفید راه خواهد یافت. با این حال بیشتر نظرسنجی‌های معتبر در ایالات متحده نشان دهنده پیشتازی جو بایدن در ایالت‌های سرنوشت ساز و در مجموع آراء کشور دربرابر دونالد ترامپ است. در حال حاضر نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از برتری ۱۰ درصدی جو بایدن بر ترامپ است.

در امریکا برخلاف دیگر نظام‌های انتخاباتی به جای آرای عمومی، کسب اکثریت (۲۷۰ رای) در کالج الکترال، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می‌کند.
در سیستم کالج الکترال که برای انتخاب رییس‌جمهور امریکا استفاده می‌شود، به هر ایالت بر اساس جمعیتش تعدادی رای تعلق می‌گیرد. تعداد کل آرای موجود در کالج الکترال ۵۳۸ رای است و نامزد‌ها برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای نیاز دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر هشت ایالت آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، مینه سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین که بیشترین آراء الکتراال را در اختیار دارند، و در دوره‌های اخیر پایگاه آراء جمهوری خواهان بوده‌اند در نتیجه انتخابات سرنوشت ساز خواهند بود.
این هشت ایالت از مجموع ۵۳۸ کالج الکترال، ۱۲۹ رای را در اختیار دارند ودر دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته سرنوشت انتخابات را تعیین کرده‌اند. البته ذکر این نکته ضروری است که اکثر این هشت ایالت پایگاه سنتی آراء جمهوری خواهان به شمار می‌روند و در پیروزی گذشته ترامپ در برابر کلینتون بیشترین نقش را ایفا کردند.
امریکا ۵۰ ایالت دارد.
جدیدترین نظرسنجی‌ها از این ایالت‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن در ایالت آریزونا که ۱۱ رای الکترال را دراختیار دارد، ۲ درصد از ترامپ پیش است. همچنین در ایالت سرنوشت ساز فلوریدا که ۲۹ رای الکترال دارد، جو بایدن با اختلاف ۳ درصدی پیشتاز است.
پیشتازی جو بایدن در ایالت‌های میشیگان، مینه سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا ویسکانسین به ترتیب با اختلاف ۶ درصد، ۹ درصد، ۲ درصد، ۶ درصد و ۶ درصد نگرانی را به اردوگاه جمهوری خواهان منتقل کرده است.
در مقابل دونالد ترامپ، از میان این هشت ایالت تنها در ایالت جورجیا با اختلاف ۱ درصدی از جوبایدن پیش است.
آخرین نظرسنجی‌های سراسری چه می‌گویند؟
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، پس از ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و بهبودی، حکایت از آن دارد که آراء سراسری جوبایدن نسبت به قبل، ۲ درصد افزایش یافته است. طبق برآورد روزنامه سراسر امریکایی یو. اس.‌ای تودی(USA Today)، که خود آن هم بر پایه میانگین‌های نظرسنجی‌ها در «Realclearpolitics» و «۵۳۸» است، بایدن در سطح سراسر امریکا با ۲ درصد افزایش، برتری خود بر ترامپ را به ۱۰ درصد رسانده است.
میانگین یو. اس.‌ای تودی (USA Today) نشان می‌دهد آرای جو بایدن در سطح سراسری ۵۲.۱ درصد و آرای ترامپ ۴۲ درصد است.
در حالی که میانگین این آرا برای هفته گذشته به ترتیب ۵۰.۸ به ۴۲.۷ بود. یو. اس.‌ای تودی در ادامه این میانگین‌گیری خود، به سراغ ایالات چرخشی رفته است که نتایج قابل توجهی یافته است.
در همین راستا نظرسنجی یو. اس. ای تودی (USA Today) در ایالت آریزونا میانگین آرای بایدن ۴۸.۵ درصد و آرای ترامپ ۴۵.۲ درصد همراه با برتری ۳.۳ درصدی بایدن است. در فلوریدا برتری بایدن ۴ درصد بوده و میانگین آرای او ۴۸.۵ در برابر آرای ۴۴.۵ درصدی ترامپ است. در جورجیا برتری بایدن به ۰.۲ درصد می‌رسد چراکه ۴۷.۱ درصد رای داشته در حالی که ترامپ ۴۶.۹ درصد رای دارد.
در ایالت میشیگان برتری بایدن بر ترامپ به ۷.۳ درصد رسیده است. او در این ایالت میانگین آرای ۵۰.۵ درصد رای در برابر رای ۴۳.۲ درصدی دونالد ترامپ را دارد. در مینه‌سوتا برتری بایدن به ۹.۳ درصد رسیده است. او در این ایالت رای ۵۰.۴ درصدی را در برابر میانگین رای ۴۱.۱ درصدی ترامپ دارد. برتری آرای جو بایدن دموکرات در ایالت نوادا ۶.۴ درصد بوده و میانگین آرای وی ۵۰.۲ درصد در برابر ۴۳.۸ درصد ترامپ است.
در ادامه در ایالت کارولینای شمالی بایدن برتری ۲.۲ درصدی بر ترامپ دارد. میانگین رای این نامزد دموکرات در این ایالت ۴۸.۷ درصد در برابر ۴۶.۵ درصد رای رقیب جمهوری‌خواهش است. اما در ایالت کلیدی اوهایو برتری بایدن بر ترامپ در میانگین آرا ۰.۷ درصد است و میانگین آرای هر کدام به ترتیب ۴۷ درصد و ۴۶.۳ درصد بوده است.

همچنین در پنسیلوانیا بایدن برتری چشمگیر ۷.۲ درصدی داشته و میانگین آرای او ۵۱ درصد و میانگین آرای رقیبش دونالد ترامپ ۴۳.۸ درصد است. در ایالت تگزاس ترامپ بر بایدن در حال حاضر برتری ۳ درصدی در میانگین آرا دارد و میانگین آرای ترامپ در این ایالت ۴۸.۸ درصد و برای بایدن ۴۵.۸ درصد است.
در آخر و در ایالت ویسکانسین نیز بایدن برتری ۶.۳ درصدی بر ترامپ جمهوری‌خواه دارد. در این ایالت میانگین آرای بایدن ۴۹.۹ درصد و میانگین آرای ترامپ ۴۳.۶ درصد است. در حالی که ترامپ تنها در ایالت تگزاس آرای بیشتری از بایدن داشته، در نظرسنجی جدید برتری بایدن در این ایالت بر ترامپ در مقایسه با نظرسنجی هفته گذاشته به‌جز در ایالت آریزونا، در مابقی ایالات افزایش نشان داده است.
تازه‌ترین بررسی‌های «روزنامه گاردین» هم حاکی از آن است، که با ورود رقابت‌های انتخاباتی امریکا به فاز نهایی، جو بایدن با اختلاف ۱۷ درصد از دونالد ترامپ پیشی گرفته است.
۵۷ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی امریکا اعلام کردند که در روز انتخابات ۱۳ آبان به بایدن رأی‌ می‌دهند و تنها ۴۰ درصد از آنها از ترامپ حمایت کردند. طبق این گزارش، اختلاف ۱۷ درصدی نظرسنجی گاردین بیشتر از اختلاف نظرسنجی اوایل ماه جاری سی ان ان است که در آن بایدن با اختلاف ۱۶ درصد و جلب حمایت ۵۷ درصد از رأی‌دهندگان از ترامپ با حمایت ۴۱ درصدی جلوتر قرار گرفته بود
دو نظرسنجی معتبر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ چه گفته‌اند؟
در سال ۲۰۱۶ نظرسنجی‌های «اینوسترز بیزینس دیلی» و «تکنومتریکا (IBD/TIPP) » و همچنین «دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» و «لس آنجلس تایمز (USC/LA Times) » برخلاف دیگر نظرسنجی ها، هر دو پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند که محقق شد. اما حالا این دو برای این دوره از انتخابات به یافته‌های دیگری رسیده‌اند و این بار نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که که ترامپ بازنده انتخابات است.
طبق نظرسنجی ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ «اینوسترز بیزینس دیلی» و «تکنومتریکا»، ترامپ با فاصله ۸.۵ درصدی از بایدن شکست می‌خورد.
نظرسنجی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز نشان می‌دهد که بایدن با فاصله ۱۳ درصدی از دونالد ترامپ پیش است. این‌بار لس‌آنجلس تایمز در انجام این نظرسنجی با دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مشارکت نداشته است.
«اینوسترز بیزینس دیلی» و «تکنومتریکا» در مطلبی که در تاریخ ۱۲ اکتوبر منتشر شد اشاره کردند که طبق آخرین نظرسنجی مشترک این دو نهاد، حمایت از بایدن در حال حاضر در میان رای‌دهندگان بیشتر از هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ است.
این دو نهاد تاکید کردند که طبق نظرسنجی‌هایی که انجام داده بودند، حمایت از کلینتون چهار سال پیش در هفته‌های نهایی منتهی به انتخابات ۴۵ درصد بود.
نظرسنجی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز نشان می‌دهد که جو بایدن از اواخر ماه اگست تاکنون در بدترین وضعیت نیز دست‌کم هشت درصد از ترامپ فاصله داشته و پیشتاز بوده است. این درحالی است که چهار سال پیش این نهاد در نظرسنجی‌های خود پیشتازی و پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود.
ماجرای تفاوت آراء الکترال کالج در هر ایالت چیست؟
نحوه سهمیه‌بندی الکترال‌کالج‌ها یا شورای گزینشگران که مجموعاً ۵۳۸ نفر (رای) را در بر می‌گیرد، ارتباط مستقیمی با تعداد نمایندگان هر ایالت در کنگره دارد. به عنوان مثال ایالت کالیفرنیا به دلیل اهمیت جمعیت آن ۵۵ نماینده در کنگره دارد و از این جهت ۵۵ رای الکترال‌کالج خواهد داشت که این اهمیت این ایالت را نشان می‌دهد.
در مقابل ایالتی مثل ورمونت هم ۳ الکترال‌کالج خواهد داشت. در مجموع کنگره امریکا شامل ۴۳۵ نماینده مجلس و ۱۰۰ سناتور است که به این جمع ۳ نفر از واشنگتن دی‌سی اضافه خواهند شد. هر کاندیدایی که در هر ایالت رای بیشتری از مردم به دست آورد، بنا بر سنت تاریخی ایالات متحده کل الکترال‌ کالج‌های آن ایالت را تصاحب خواهد کرد.
در این بین کاندیدایی که بتواند حداقل ۲۷۰ الکترال‌کالج یعنی نصف به علاوه یک الکترال‌کالج‌ها را از آن خود کند، برنده انتخابات خواهد بود.
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری امریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ عقرب) برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا