آخرین اخبارجهانسیاست

جو بایدن ۷ میلیارد دالر ذخیره ارزی افغانستان را تصرف کرد

خبرگزاری دید: جو بایدن رییس جمهور امریکا فرمان اجراییی را روز جمعه امضا کرد که راه را برای اختصاص ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در امریکا برای کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یک صندوق امانت برای جبران خسارت قربانیان ۱۱ سپتمبر هموار می‌کند.

بایدن
به نقل از بی بی سی، دولت طا-لبان امیدوار بود که این پول در نهایت در اختیار بانک مرکزی تحت کنترول آنان قرار بگیرد.
این فرمان از نهادهای مالی ایالات متحده می‌خواهد تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر این پول را برای کمک‌های بشری و نیازهای اولیه و ۳.۵ میلیارد دالر دیگر را برای پرداخت‌های مربوط به دعاوی حقوقی قربانیان تروریزم مورد استفاده قرار دهند.
درخواست‌ها برای آزادسازی پول مسدود شده افغانستان در امریکا از سوی کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور بشردوستانه بارها مطرح شده است.
پس از تسلط مجدد طا-لبان بر کابل در ۱۵ آگست سال گذشته، امریکا و بانک جهانی و کشورهای غربی دسترسی بانک مرکزی تحت کنترول طا-لبان به حدود ده میلیارد دالر پول افغانستان را مسدود کردند و کشورهای تمویل کننده نیز کمک‌های تعهد شده خود را به حالت تعلیق درآوردند.
اقتصاد افغانستان که به شدت به کمک‌های خارجی وایسته بود رو به فروپاشی است و بانک‌های دولتی تحت کنترول طا-لبان و خصوصی با مشکل عمده کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا