آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

حاصلات پسته بادغیس امسال دو برابر می‌شود

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، از احتمال دو برابر شدن حاصلات پسته امسال این ولایت خبر داده‌اند.

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، از احتمال دو برابر شدن حاصلات پسته‌ی امسال این ولایت خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید،عبدالتواب تایب رییس زراعت بادغیس می‌گوید که بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده و ارزیابی‌ها از جنگل‌های طبیعی پسته در این ولایت، امسال نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۵۶ متریک تُن پسته، در بادغیس در مقایسه با سال گذشته بیش‌تر تولید خواهد شد.
او گفت:‌ «سال قبل به دلیل خشک‌سالی در سال ۱۳۹۷، نوده‌های درخت پسته باروری لازم نداشت و حاصلات کاهش یافته بود؛ اما امسال چون برف و بارنده‌گی در سال قبل به حد کافی بود، حاصلات پسته هم افزایش قابل ملاحظه‌‌ای دارد.»
سال گذشته میزان حاصلات پسته در ولایت بادغیس به ۱۵ هزار و ۴۰۰متریک تُن رسیده بود.
هر چند ریاست زراعت بادغیس نسبت به دو برابر شدن حاصلات پسته در این ولایت خوش‌بین است، اما محمدعارف یک باشنده ولسوالی‌ آب‌کمری این ولایت می‌گوید که در آغاز سال باروری جنگل‌های پسته خیلی خوب بود اما ابر و ریزش ژاله به این جنگل‌ها صدمه زد.
او هم‌چنین تاکید کرد که بخشی از جنگل‌های پسته در ساحات تحت کنترول طالبان قرار دارد. در بادغیس حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل طبیعی پسته وجود دارد و در سال‌های اخیر در نتیجه تلاش‌های وزارت زراعت و موسسات همکار، باغ‌های بیش‌تر پسته در اینولایت ساخته شده است.
ریاست زراعت بادغیس می‌گوید که در نتیجه این تلاش‌ها حدود چهار هزار باغ پسته ساخته شده اما تا کنون به ثمر نرسیده‌اند.
ریاست زراعت بادغیس هم‌چنین از احیای ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی پسته در سال جاری خبر داده می‌گوید: «سال قبل ۱۶۰ هکتار جنگل طبیعی پسته احیا گردید و امسال هم مطابق به پلان منظور شده ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی پسته احیا می‌گردد.
هم‌چنان اداره زراعت در اوایل بهار امسال حدود ۷۰ هزار نهال پسته را در داخل سبزخانه پرورش داده و به قیمت مناسب برای باغداران عرضه کرده که تاکنون دوهزار و ۵۰۰ جریب زمین از جانب اداره زراعت و موسسه‌های همکار، باغ جدید پسته ساخته شده است.»
پسته ولایت بادغیس یکی از بزرگ‌ترین منبع درآمد دهقانان این ولایت است و شهرت جهانی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا