آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانش

معین سواد آموزی:

حدود ۴۰ درصد افراد بالای سن ۱۵ سال کشور با سواد هستند

سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف کشور می‌گوید: حدود ۴۰ افراد بالای سن ۱۵ سال کشور با سواد است.
به گزارش خبرگزاری دید، دفتر نی با حمایت کنندهای رسانه‌های آزاد امروز(دو شنبه ۱۲ سنبله) از روز جهانی سواد تحت نام «جامعه با سواد، صلح با ثبات و رسانه آزاد» در کابل تجلیل کردند.
سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال ما بی‌سواد است که منجر به مشکلات در جامعه شده است و حدود ۴۰ درصد بالای ۱۵ سال ما با سواد است.
رحیمی افزود: نرخ یک شاگرد ما در کشور ۹۰ دالر و نرخ یک سواد آموز ما ۴۰ دالر است.
آقای رحیمی علاوه کرد نرخ یک شاگرد در کشورهای همسایه ما ۷۰۰ دالر و نرخ یک سواد آموز ۲۵۰ دالر در سال می‌باشد.
نوید محمدی رییس دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد گفت: یکی از دلایل اینکه امروز کثرت شاگردان درمکاتب زیاد است تاثیر فعالیت‌های رسانه‌ها است.
آقای محمدی با بیان اینکه رسانه‌ها اطمینان خاطر برای خانواده مبنی بر فرستادن فرزندان به مکتب ایجاد کرده است گفت: قبلا که رسانه‌ها فعالیت نداشت خانواده‌ها تلاش می‌کردند که فرزندان را از مکاتب بیرون کنند.
رییس دفتر نی با انتقاد از ارسال مکتوب وزارت معارف به ریاست‌های معارف ۳۴ ولایت مبنی بر اینکه به جز از روسای معارف هیچ کسی از معارف حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد گفت: با وجود داشتن قانون حق دسترسی به اطلاعات چرا چنین مکتوبی را وزارت معارف به ریاست‌های خود ارسال می‌کند.
آقای محمدی گفت: این مکتوب خلاف قانون اساسی و قانون آزادی بیان است.
سردار رحیمی معین وزارت معارف دراین ارتباط گفت: ریاست معارف در ولایات کانال رسمی وزارت معارف است اینکه اطلاعات از کانال رسمی گرفته شود دقیق است.
معین سواد آموزی گفت: اینکه خبرنگار می‌خواهد ازمعلم یا مدیر مصاحبه بگیرد کار خود شان است کسی مزاحم آنها نیست ولی اطلاعات که آنها به رسانه‌ها می‌دهد ممکن است دقیق نباشد و نشر آنها می‌تواند بحران را در کشورتشدید می‌بخشد.
هشتم سپتمبر ازسوی سازمان فرهنگی یونسکو به عنوان روز جهانی سواد آموزی نام‌گذاری شده است و همه سال از این در اکثری کشورهای جهان تجلیل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا