آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌ها

حذف افغانستان از ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها؛ نهادهای حامی خواستار لغو محدودیت‌ها شد

خبرگزاری دید: به دنبال حذف شدن افغانستان از ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها، نهادهای حامی خبرنگاران از طا-لبان خواستند محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان را بردارند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نگرانی ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها در بارۀ وضعیت آزادی بیان در این کشور را بجا خواند و تاکید کرد که با رویکار آمدن طا-لبان، خشونت‌ها علیۀ خبرنگاران و محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان افزایش یافته است.

کانادا و هالند به عنوان روسای مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) روز گذشته اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شده است.

در بیانیه این ایتلاف آمده است: برای ایتلاف آزادی رسانه‌ها روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان متاسفانه دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد. در واقع، وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های جدی است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان افزود که در جریان بیشتر از یک سال گذشته، حد اقل ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها به ثبت رسیده که این واقعات شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی کشته‌شدن دو کارمند رسانه‌ای بوده است.

در خبرنامه آمده است: مرکز خبرنگاران افغانستان از امارت اسلامی می‌خواهد که به تعهد خود مبنی بر قابل اجرا بودن قانون رسانه‌های همگانی و قوانین و مقرره‌های مرتبط (مصوب نظام جمهوری) عمل کند و ضمن احترام به رسانه‌های آزاد، محدودیت‌های اعمال شده بر رسانه‌ها و خبرنگاران را بردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا