آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

حساب ۲۹۱ میلیون افغانی پرداخت شده به حزب اسلامی شفاف نیست

اداره عالی تفتیش می‌گوید که بیش از ۲۹۰ میلیون افغانی از کود احتیاطی دولت به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پرداخت شده، اما از چگونگی مصرف این پول، حساب داده نشده است.


اداره عالی تفتیش می‌گوید که بیش از ۲۹۰ میلیون افغانی از کود احتیاطی دولت به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پرداخت شده، اما از چگونگی مصرف این پول، حساب داده نشده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سید مهدی حسینی معاون اداره عالی تفتیش روز گذشته (۳ قوس) در یک نشست خبری در کابل از مصرف پول‌های هنگفت خارج از واحدهای بودجوی بدون درنظر داشت معیارهای شفافیت در سال ۹۶ خبر داد.
آقای حسینی گفت:« بالغ بر ۲۹۱ میلیون افغانی در جریان سال ۹۶ براساس چند پیشنهاد به حزب اسلامی داده شده که در چگونگی مصرف آن شفافیت لحاظ نشده است.»
وی در ادامه افزود، در احکامی که برای پرداخت این پول از سوی رییس‌ جمهور صادر شده، قرار بوده تا قانون تدارکات در مصرف هزینه پرداختی به حزب اسلامی لحاظ شود، اما اسنادی که نشان دهد شفافیت در این روند لحاظ شده وجود ندارد.
وی برخی دیگر از هزینه‌هایی را که از مجرای کودهای احتیاطی به برخی ادارات غیر بودجه‌ای پرداخت شده است، فاقد معیارهای شفافیت و حساب‌دهی دولت خواند.
آقای حسینی همچنان گفت که در یک بسته مالی مشابه، به یک سازمان غیر انتفاعی خصوصی زیر نام «مراقبت افغان» ۱۳ میلیون افغانی به حساب این سازمان ریخته شده، اما دلایل واضح و قانع کننده از چرایی پرداخت آن وجود ندارد.
معاون اداره تفتیش همچنان تصریح کرد که شماری دیگر از اداره‌های غیر بودجه‌ای چون کمیسیون حل منازعات و شورای سراسری علما نیز مبالغ هنگفتی را از مجرای کودهای احتیاطی دریافت کرده، اما علی‌الرغم مکلفیت در حساب‌دهی از چگونگی مصرف آن حساب نداده‌اند.
وی، مبالغی را در ریاست عمومی امنیت ملی که زیر نام «تامین روابط با مردم» و «ایجاد گروپ‌های پارتیزانی» در ۸ ولایت از مجرای کود احتیاط دریافت شده، فاقد معیارهای حساب‌دهی و شفافیت خواند.
مجلس نمایندگان نیز به پرداخت هزینه‌های بدون درنظر داشت معیارهای شفافیت و حساب‌دهی از مجرای کودهای احتیاطی به واحدهای غیر بودجه‌ای انتقاد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا