آخرین اخباراسلایدشوجهانمنطقه

حسن نصرالله: عربستان از اسراییل خواسته به لبنان حمله کند


سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‎الله لبنان در واکنش به آن‎چه دخالت عربستان در امور داخلی این کشور از سوی حزب‎الله خوانده می‎شود، گفته است که ریاض از تل‎آویو خواسته تا به لبنان حمله کند.
آقای نصرالله که در جمعی از هواداران حزب‎الله سخن می‎زد، همچنان عربستان را متهم کرد که «سعد الحریری» نخست وزیر مستعفی لبنان را وادار به استعفا و بازداشت کرده است.
به نقل از منابع خبری، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‎الله لبنان با متهم کردن دولت سعودی به دخالت در امور داخلی این کشور می‎گوید:« من از روی تحلیل سخن نمی‌گویم بلکه اطلاعاتی دارم مبنی بر این‎که عربستان از اسراییل خواسته به لبنان حمله کند و رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در حال بررسی این مسئله است.»
به گفته آقای نصرالله، عربستان سعودی می‎خواهد با حذف حریری از حزب «المستقبل» فراکسیونی را که در راستای منافع منطقه‎ای ریاض فعالیت می‎کنند بر سر اقتدار بیاورد.
دبیرکل حزب‎الله همچنان در رابطه به پرتاب موشک از یمن به سوی عربستان سعودی اظهار نظر کرده و افزوده است که این موشک کمک ایران به «حوثی»‎ها نه، بلکه از ساخته‎های خود یمن بوده است.
از سویی‎هم، او ضمن هشدار به جوانب احتمالی که بخواهند بالای لبنان حمله کنند افزوده است که اسراییل در حال بررسی این موضوع است که جنگ با «حزب‎الله» به سود چه کسی است.
چند روز پیش یک موشک از سوی حوثی‎های یمن به سوی ریاض پایتخت کشور شاهی عربستان شلیک شد که شناسایی شده و پیش از رسیدن به هدف نابود شد، ولی عربستان ایران را متهم به حمایت تسلیحاتی از یمن کرده و پرتاب این موشک را « تعرض نظامی مستقیم ایران» علیه تمایت ارضی آن کشور کرده و هشدار داد که در صورت ادامه آن، پاسخ نظامی خواهد داد.
همچنان عربستان سعودی استعفای سعد حریری نخست‎وزیر لبنان را ناشی از فشارهای ایران و حزب‎الله دانسته و ایران را متهم به بی‎ثبات ساختن منطقه کرد.
در پی آن تهران کمک تسلیحاتی به حوثی‎های یمن را رد کرده و همچنان استعفای حریری را از سوی ریاض دانست.
در همین حال، اتهامات وارده از سوی تهران-ریاض- حزب‎الله به همدیگر منطقه را به شدت بحرانی ساخته و نگرانی‎های بین‎المللی را برانگیخته است.
آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است که افزایش تنش بین عربستان و لبنان «بسیار نگران کننده » است و ضروری است که اقدامی برای جلوگیری از بروز درگیری جدید انجام شود.
آقای گوترش افزود که هر درگیری جدیدی در منطقه، با عواقب مخربی همراه است.
واشنگتن نیز در مورد تنش به میان آمده میان حزب‎الله لبنان و شاهی سعودی ابراز نگرانی کرده و از تمام طرف‎های داخلی و خارجی خواسته است که به استقلال و تمامیت نهادهای قانونی این کشور احترام بگذارند.
رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا گفته است:«در همین راستا ما برای سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان به عنوان شریکی قابل اتکا برای آمریکا احترام قائلیم.»
همچنان آقای تیلرسون افزوده است که ایالات متحده تمامی طرف‌‌ها در داخل یا بیرون لبنان را از تبدیل کردن این کشور به مکانی برای درگیری‌های نیابتی، یا استفاده از آن به هر نحوی که به بی‌ثباتی در آن کشور منجر شود، برحذر می‌دارد.
گفتنی است که تنش میان حزب‎الله لبنان و ریاض پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‎وزیر لبنان در حدی جدی شد که نگرانی‎های بین‎المللی را نیز برانگیخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا