آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

حضور داعش در افغانستان؛ نگرانی‌ها و تناقض‌ها

همکاری کابل با کشورهای هم‌مرز در تلاش‌های مبارزه با تروریزم نیز حیاتی است. اکنون همه طرف‌ها باید در راستای یک افغانستان باثبات‌تر و امن‌تر تلاش کنند

خشونت‌های جاری و فعالیت‌های تروریستی در افغانستان مدت‌هاست که برای جامعه بین‌المللی نگران کننده بوده است. این کشور ده‌ها سال است که گرفتار بی‌ثباتی و درگیری بوده است. با وجود تلاش‌های بازیگران مختلف، وضعیت هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد. اظهارات اخیر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری رادیو تلویزیون ملی فقط بر سردرگمی و نگرانی این موضوع افزوده است.

در این مصاحبه، متقی این ادعای حیرت‌انگیزی را مطرح کرد که گروه داعش و یا گروه‌های مخالف در افغانستان فعالیت نمی‌کنند و مصادیق خشونت و تروریزم در این کشور از خارج وارد می‌شود. چنین بیانیه‌ای با واقعیت مغایرت دارد و با گزارش‌های اخیر ایالات متحده در مورد تروریزم که مدعی شده داعش و سایر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای حضور فعال خود را در افغانستان حفظ کرده و فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند، در تضاد است.

علاوه بر این، عملیات نظامی جاری توسط ریاست عمومی استخبارات (GDI) علیه داعش-شاخه خراسان (ISKP) در افغانستان، ادعای آقای متقی مبنی بر عدم حضور گروه‌های تروریستی را در این کشور رد می‌کند. در هفته‌های اخیر، نیروهای ویژه افغان شماری از شبه‌نظامیان داعش را دستگیر کرده و فرماندهان کلیدی آن را در جریان حملات در ولایت‌های مختلف کشته اند. چنین عملیاتی به وضوح حاکی از حضور پایگاه‌های عملیاتی گروه‌های تروریستی در افغانستان است.

ادعای اخیر منابع طالبان افغان مبنی بر این که آن‌ها میلیون‌ها دالر را در یک مخفی‌گاه داعش در شهر مزارشریف بلخ پیدا کرده‌اند، این ایده را تقویت می‌کند که چنین گروه‌ها واقعاً در داخل مرزهای افغانستان فعالیت می‌کنند. کشتار فرماندهان داعش از جمله قاری فاتح و اعجاز امین آهنگر دلیل انکارناپذیر بر حضور چنین گروه‌هایی است.

حضور داعش و احیا شدن تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) پیامدهای جدی نه تنها برای افغانستان بلکه برای امنیت، ثبات و اقتصاد کل منطقه دارد. فعالیت‌های این گروه‌ها پتانسیل بی‌ثباتی در منطقه را دارد و تهدیدی به پیشرفت‌های حاصل شده در سال‌های اخیر است.

اقدام ایتلاف اسلامی مبارزه با تروریزم (IAG) علیه داعش یک تحول خوشایند است و در برابر تهدید تحریک طا-لبان پاکستان نیز انتظار می‌رود. ایتلاف اسلامی مبارزه با تروریزم موظف است به تعهد خود طبق توافق دوحه مبنی بر این که خاک افغانستان برای خشونت و تروریزم علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود، عمل کند. جامعه بین‌المللی باید برای حمایت از این تلاش‌ها گرد هم آیند و برای یک افغانستان باثبات‌تر و امن‌تر کار کنند.

همکاری کابل با کشورهای هم‌مرز در تلاش‌های مبارزه با تروریزم به نفع همه طرف‌ها است. افغانستان خود در حال تبدیل شدن به کانون تروریزم است و ضروری است که کشورهای همسایه برای رسیدگی به این موضوع با یکدیگر همکاری کنند. عدم همکاری و هماهنگی میان افغانستان و همسایگانش تنها وضعیت را بدتر می‌کند. زمان تغییر این وضعیت فرا رسیده است.

در نتیجه، وضعیت افغانستان همچنان نگران کننده است و اظهارات اخیر سرپرست وزارت خارجه تنها بر سردرگمی و نگرانی پیرامون این موضوع افزوده است. حضور گروه‌های تروریستی مانند داعش و تحریک طا-لبان پاکستان پیامدهای جدی برای امنیت، ثبات و اقتصاد منطقه دارد و جامعه بین‌المللی باید برای حمایت از تلاش‌ها جهت مبارزه با این تهدید گردهم آیند. همکاری کابل با کشورهای هم‌مرز در تلاش‌های مبارزه با تروریزم نیز حیاتی است. اکنون همه طرف‌ها باید در راستای یک افغانستان باثبات‌تر و امن‌تر تلاش کنند.

نویسنده

عایشه نواز ملک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا