آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

سیما سمر در قندهار:

حضور زنان باید در مذاکرات صلح معنادار باشد

سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در سخنانی در ولایت قندهار گفته است که این کمیسیون خواهان حضور فعال و معنادار زنان در مذاکرات صلح است و باید زنان در این مذاکرات سهیم باشند.

سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در سخنانی در ولایت قندهار گفته است که این کمیسیون خواهان حضور فعال و معنادار زنان در مذاکرات صلح است و باید زنان در این مذاکرات سهیم باشند.
خانم سمر روز دوشنبه، ۱۹ حمل که با یاماموتو نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشستی زیر عنوان «نقش زنان در تأمین صلح‌ و امنیت» با شماری از نماینده‌گان نهادهای مدنی در شهر قندهار شرکت کرده‌ بودند، در سخنانی در این نشست بر حضور معنادار زنان در گفت‌وگوهای صلح تاکید کرد و افزود که دست‌یابی به صلح پایدار بدون حضور زنان ناممکن است.
او افزود:«مالک روند صلح، مردم افغانستان است و بدون حضور مردم، صلح در کشور‌ برقرار‌ نمی‌شود. مردم باید در مذاکرات صلح شرکت داشته باشند تا احساس مسئولیت و مالکیت کند.»
خانم سمر در بخشی از سخنان خود گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر تلاش می‌کند تا زمینه برقراری صلح پایدار در کشور را فراهم کند.
او از حکومت نیز خواسته است که در روند صلح فعالانه‌تر عمل کند و مردم افغانستان را نیز در جریان جزئیات گفت‌وگوهای صلح قرار دهد.
از سویی هم، تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، در این برنامه، حضور زنان را در مذاکرات صلح به مثابه تضمینی برای پایداری صلح بر‌شمرده و تاکید کرده است که زنان باید در مذاکرات صلح، حضور فعال و مؤثر داشته باشند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که مردم افغانستان به خصوص زنان و کودکان حق دارند که در صلح و امنیت زندگی کنند.
او تصریح کرده است:«در رابطه با گفت‌وگوهای صلح نیز همه مردم افغانستان وظیفه سنگین و مهمی برعهده دارند و باید در جریان مذاکرات قرار گیرند»
سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر در حالی بر نقش فعال و حضور معنادار زنان در مذاکرات صلح و حفظ دستاوردهای آن تأکید می‌کند که در این اواخر تلاش‌ها برای برقراری صلح تشدید یافته و قرار است که در هفته آینده نشست بین‌الافغانی صلح در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا