آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرروند صلحزنان

کمیسیون مستقل حقوق بشر:

حضور زنان در روند صلح نمادین است/ تامین عدالت و پاسخگویی به قربانیان محور اصلی صلح باشد

کمیسیون مستقل حقوق بشر به مناسبت هشت مارچ، خواستار حضور معنادار زنان در پروسه صلح شده و همچنین می‌گوید که تامین عدالت و پاسخگویی به نیازهای قربانیان جنگ به ویژه زنان، باید محور اصلی مذاکرات صلح باشد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر به مناسبت هشت مارچ، خواستار حضور معنادار زنان در پروسه صلح شده و همچنین می‌گوید که تامین عدالت و پاسخگویی به نیازهای قربانیان جنگ به ویژه زنان، باید محور اصلی مذاکرات صلح باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز دوشنبه(۱۸ حوت) از هشتم مارچ یا روز بین‌المللی زنان تجلیل کرد.
شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر ضمن تبریک گفتن این روز به زنان کشور، گفت: پیام اصلی ما این است که اولویت افغانستان در مذاکرات صلح باید پایان خشونت‌ها و رسیدن به صلح باشد.
او حضور زنان را در روند صلح سمبولیک خوانده و بر حضور معنادار آنان در این روند تاکید کرد: روندی که زنان در آن حضور معنادار نداشته باشند، یا خلاصه شده باشد به حضور سمبولیک سه زن، ما را به صلح نمی‌رساند، در تمام موارد باید صدای زنان شنیده شود.


خانم شهرزاد همچنین افزود: یکی از دلایل ناکامی حکومت‌های گذشته این بود که صدای زنان در آن‌ها شنیده نمی‌شد، در روند حاضر هم اگر صدای زنان شنیده نشود، دست‌رسی به صلح ناممکن خواهد بود.
در حاشیه برنامه هشت مارچ، مسکا قدیری کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: پیام من به کسانی که در آجندای صلح تصمیم‌گیرنده هستند، این است که دستاوردهای زنان در دو دهه اخیر در نظر گرفته شود.
او افزود که زنان به عنوان قشر فعال و برابر جامعه طوری باید در آجندای صلح گنجانده شوند که پس از صلح بتوانند در جامعه، نهادهای تحصیلی، ادارات دولتی و در سطح رهبری حضور فعال داشته باشند.
از سویی هم، کمیسیون حقوق بشر افغانستان با صدور اعلامیه‌ای گفته است که زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامه صلح حضور داشته و نگرانی‌ها، خواست‌ها و پیشنهادهای شان شنیده شود.
در اعلامیه آمده است که تامین عدالت، پاسخگویی در برابر قربانیان و رسیدگی به نیازها و حقوق آن‌ها، به ویژه زنان، باید محور اصلی پروسه صلح باشد و نباید در نتیجه مذاکرات، درخواست قربانیان برای عدالت زیر پا شود.
اعلامیه افزوده است که در روند صلح باید التیام‌بخشیدن درد و رنج قربانیان و در نظر گرفتن حقوق قربانیان جنگ و خاتمه دادن به فرهنگ معافیت در زمینه جرایم جنگی و جرایم ضد بشری به گونه جدی در نظر گرفته شود.
هشتم مارچ که امسال مصادف است با ۱۸ حوت سال روان خورشیدی، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز بین‌المللی زنان نام‌گذاری شده است. از این روز همه ساله و در همه کشورها گرامی‌داشت می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا