آخرین اخبارافغانستانزنانگزارش

فعالان حقوق زن:

حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی تقویت شود

گزارش از ضمیر محب- خبرگزاری دید
فاضله غفوری از فعالان حقوق زن به این باور است که نصف نیروهای امنیتی را باید زنان تشکیل دهند: پنجاه فصید نیروهای امنیتی باید زنان باشند و دوشادوش برادران ما پیش بروند، اما متاسفانه حمایت نمی‌شوند، هزاران برچسب غیراخلاقی برای شان زده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دید، در جامعه سنتی افغانستان شمار زیادی از مردان حاضر نیستند همسر، مادر و خواهرشان توسط سربازان مرد مورد بازرسی قرار گیرند. به همین، دلیل حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی یکی از نیازهای جدی اجتماعی شمرده می‌شود.
زنان و دختران زیادی علاقه دارند که در صفوف نیروهای امنیتی انجام وظیفه کنند، اما بنابر محدودیت‌های خانوادگی و بی‌اعتمادی که نسبت به کار کردن در کنار مردان وجود دارد، نمی‌توانند به این آرزوی شان برسند.
نیلوفر یوسفی فعال حقوق زن در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، می‌گوید: خشونت تنها در جامعه خلاصه نمی‌شود، زنان و دختران در خانواده نیز با انواع خشونت مواجه می‌شوند، شمار زیادی از پدران و برادران نمی‌گذارند دختر یا خواهر شان در صفوف نیروهای امنیتی کار کنند.

همچنین سمیه الهامی محصل حقوق و علوم سیاسی می‌گوید: چون انواع خشونت علیه زنان در افغانستان بسیار زیاد است، زنان نمی‌توانند به راحتی در صفوف نیروهای امنیتی بپیوندند، متاسفانه جای زنان را خشونت گرفته است.
فاضله غفوری یکی دیگر از فعالان حقوق زن به این باور است که نصف نیروهای امنیتی را باید زنان تشکیل دهند: پنجاه فیصد نیروهای امنیتی باید زنان باشند و دوشادوش برادران ما پیش بروند، اما متاسفانه حمایت نمی‌شوند، هزاران برچسب غیراخلاقی برای شان زده می‌شود.
او نیز از علاقمندی زنان و دختران در صفوف نیروهای امنیتی می‌گوید: زنان و دختران شجاع زیادی برای من می‌گویند که علاقه دارند در صفوف نیروهای امنیتی کار کنند، وقتی برای شان می‌گویم چرا نمی‌روی کار کنی می‌گویند از بدنامی‌اش می‌ترسم، از برادر و پدرم می‌ترسم.
پیشتر، اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) با نشر گزارشی اعلام کرد که حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان ۱۶ درصد افزایش یافته است.
از چند سال به این طرف استخدام زنان در اداره‌های مهم دولتی به ویژه نهادهای امنیتی افزایش یافته است که در حال حاضر منیره یوسف‌زاده به عنوان معاون وزارت دفاع ملی و مروه امینی به عنوان معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا