آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

کابلیان:

حضور مردم در محرم پر رنگ است/ امنیت مساجد را تامین می‌کنیم

رسول شهزداد- کابل


خبرگزاری دید: شماری از شهروندان کابلی می‌گویند که با وجود تهدیدها در دهه محرم، حضور مردم در مراسم عزاداری پررنگ است و به گونه خودجوش امنیت مساجد را تامین می‌کنند. در سال‌های اخیر حملات تروریستی علیه دسته‌های عزاداری و اماکن شیعیان در کابل و شهرهای دیگر به شدت افزایش یافته است.

حضور مردم در عاشورا پر رنگ است/ امنیت مساجد را تامین می‌کنیم

شهر کابل همانند سالیان گذشته با نصب دروازه‌ها، ایجاد سقاخانه‌ها و نمادهای عاشورایی عزادار شده، اما نگرانی‌ها از حملات تروریستی نیز افزایش یافته است.
برخی شهروندان نگران هستند، اما برخی دیگر می‌گویند که تروریزم نمی‌تواند جلو مراسم مذهبی را با حملات تروریستی بگیرد و حضور مردم امسال فراتر از سالیان گذشته خواهد بود. این شهروندان همچنان تاکید می‌کنند که امنیت مراسم را در نقاط مختلف خود تامین می‌کنند.
ذکی رضایی یکی از شهروندان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که حضور مردم برای خریداری و آماد‌گی برای عاشورا پر رنگ است و هیچ تهدیدی نمی‌تواند از شور و اشتیاق مردم نسبت به دهه عاشورا بکاهد.
رضایی می‌گوید که با وجود تهدیدها از سوی گروه تروریستی داعش علیه شیعیان و مساجد به خصوص در دهه عاشورا، مردم به صورت خود جوش برای تامین امنیت مساجد و اماکن عزاداری آماد‌گی گرفته‌اند.
وی می‌گوید که نمایشگاه‌های خیابانی از نمادها و پرچم‌های عزاداری با استقبال گرم شهروندان مواجه شده و این امر نشان دهنده عشق مردم به عاشورا و مکتب حسینی است.
همه ساله ماه محرم و دهه عاشورا در افغانستان تجلیل و گرامی‌داشت می‌شود اما در سال‌های اخیر تهدیدات و حملات علیه شیعیان و مراکز مذهبی به گونه بی‌سابقه افزایش یافته است.
سجاد حسین محمدی که مسئولیت تامین امنیت یکی از مساجد شهر کابل را به عهده دارد، به خبرگزاری دید می‌گوید که ما برای مقابله و دفع هرگونه حملات از سوی تروریستان آمادگی داریم و به مردم خود صدا می‌کنیم که با خاطر آسوده به عزاداری شان برسند.
وی افزود: ما از امارت اسلامی و حوزه‌های امنیتی مربوطه می‌خواهیم در قسمت تامین امنیت مساجد شیعیان مردم را همکاری کنند؛ زیرا امنیت شهروندان یکی از مسئولیت‌های اصلی دولت‌ها است.
در سال‌های اخیر حملاتی علیه عزاداران عاشورا اجرا شد که قربانی‌های زیادی از مردم گرفت.
مرتضی نیکزاد یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید که امسال نسبت به سال‌های گذشته مردم با شور و اشتیاق بیشتر به استقبال عاشورا رفته و با برگزاری مراسم روضه خوانی‌ و سینه‌زنی از عاشورای حسینی گرامی‌داشت می‌کنند.
آقای نیکزاد می‌گوید: با وجود که فقر و بیکاری در جامعه مردم را به ستوه آورده، ولی مردم با اندک داشته‌های شان سقا خانه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند.
وی اما می‌گوید که تاکنون نیرویی از حوزه‌های امنیتی مربوطه برای تامین امنیت سقاخانه‌ها، تکایا، مساجد و همایش‌های عزاداری توظیف نشده است.
همه ساله از سالروز شهادت امام حسین در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی بزرگداشت می‌شود. شیعیان در دهه عاشورا با برگزاری مراسم‌های روضه خوانی از پیام‌ قیام امام حسین به مردم می‌گویند و نقش امام حسین برای به اهتزاز در آمدن پرچم اسلام در جهان را مهم و حیاتی می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا