آخرین اخبارافغانستانسیاست

حضور هیئت طا-لبان در بلخاب؛ اختلافات با مولوی مهدی ادامه دارد؟

خبرگزاری دید: پنجشنبه گذشته هیئتی از جانب طا-لبان روانه بلخاب مرکز قدرت مولوی مهدی رییس پیشین استخبارات طا-لبان برای ولایت بامیان شد. در ترکیب این هیئت انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی مشهور طا-لبان حضور دارد.

حضور هیئت طا-لبان در بلخاب؛ اختلافات با مولوی مهدی ادامه دارد؟

این هیئت پس از آن روانه بلخاب شده که اخیراً گزارش‌هایی از درگیری مولوی مهدی با ولسوال طا-لبان در بلخاب و همچنان گماشتن ولسوال از سوی مولوی مهدی به جای ولسوال اعزامی طا-لبان به رسانه‌ها رسیده است.
گفته شد که در ترکیب این هیئت افزون بر سمنگانی، مخدوم عبدالسلام سعادت معین وزارت کار و امور اجتماعی طا-لبان، محمد مقتصد فرمانده لوای سرپل طا-لبان و شماری از دیگر از مقامات ولایت سرپل حضور داشته است.
برخی منابع گفته‌اند که مولوی مهدی از این هیئت استقبال کرده و خواستار حضور ملموس و اثرگذار هزاره‌های در سطح تصمیم گیری حکومت شده است.
منابع از قول مولوی مهدی گفته‌اند: هزاره ها بخشی از واقعیت اجتماعی و سیاسی این مملکت است و نادیده گرفتن آن‌ها باعث فاصله ملت از نظام خواهد شد ما انتظار داریم که سران طا-لبان به این مسئله مهم دقت و توجه لازم نمایند تا مردم ما خودشان را از دولت‌ بیگانه احساس نکنند
در همین حال منابع از قول انعام الله سمنگانی می‌گویند: ما در افغانستان فقط سیک‌ها و هندوها را به عنوان اقلیت‌های مذهبی می‌دانیم بیش از ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمان است و شیعیان جزئی از همین اکثریت ۹۹ درصدی است و در این میان تفکیک و ترجیحی وجود ندارد.
گفته می‌شود که این هیئت هنوز در بلخاب حضور دارد، اما تاکنون از نتیجه این سفر و گفت‌وگو با مولوی مهدی چیزی به رسانه‌ها گفته نشده است.
طا-لبان تاکنون به گونه رسمی چیزی در مورد اختلافات با مولوی مهدی نگفته و همواره تاکید کرده‌اند که هیچ اختلافی در میان آن‌ها نیست.
خواستیم در این مورد نظر آقای سمنگانی را داشته باشیم، اما با وصف تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا