آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثگزارش

طالبان در سال ۲۰۱۸ کشنده‌تر از داعش بودند

«انستیتوت اقتصاد و صلح» در گزارشی می‌گوید که طالبان در سال ۲۰۱۸ کشنده‌تر از هر گروه دیگر در افغانستان بوده‌اند.

«انستیتوت اقتصاد و صلح» در گزارشی می‌گوید که طالبان در سال ۲۰۱۸ کشنده‌تر از هر گروه دیگر در افغانستان بوده‌اند.
شاخص جهانی تروریزم سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که گروه طالبان نسبت به گروه تروریستی داعش طی سال گذشته به طور قابل توجهی جان مردم بیشتر را گرفته است.
بر اساس این گزارش، اگرچه شمار کلی مرگ و میر در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته، اما ۷۱ کشور جهان دست‌کم یک حادثه تروریستی را که منجر به مرگ شده، ثبت کرده است. افغانستان با ثبت بیش ۷ هزار مرگ و میر بیشتر آسیب دیده‌ است.
این شاخص همچنین نشان دهنده افزایش شدید تروریزم راست گرایانه در سطح جهان، به ویژه در اروپا و امریکای شمالی است.
افزایش شدید مرگ و میر توسط طالبان
بر اساس این گزارش، طالبان اکنون ۳۸ درصد مرگ و میر تروریستی سطح جهان را به خود اختصاص داده است. آن‌ها مسئول ۶ هزار و ۱۰۳ مرگ و میر در سال ۲۰۱۸ بودند که ۷۱ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. شمار حملات این گروه نیز به ۹۷۲ مورد رسیده که افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.
طالبان مسئولیت مرگبارترین حملات را در سال ۲۰۱۸ به عهده گرفته است.
گزارش می‌افزاید، در حمله چند روزه ماه اگست طالبان به شهر غزنی، دست کم ۴۶۶ نفر از جمله ۳۲۶ مهاجم کشته شدند.
گزارش تأکید می‌کند:«‌ در سال ۲۰۱۸، اهداف اصلی طالبان نیروهای نظامی و پولیس بود که ۵۳ درصد از حملات و ۵۹ درصد از کل مرگ و میرها را تشکیل می‌دهد.»‌
کاهش چشمگیر فعالیت‌های داعش
یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که داعش مسئولیت ۱ هزار و ۳۲۸ مرگ و میر را در سال ۲۰۱۸ به عهده دارند – افت شدید نسبت به سال قبل می‌باشد. داعش اولین بار در سال ۲۰۱۴ کشنده‌ترین گروه بود.
با وجود کاهش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش، مقامات امریکایی اما می‌گویند که تهدیدات این سازمان تروریستی همچنان باقی است.
گفتنی است که در چند روز گذشته صدها عضو گروه تروریستی داعش(شاخه خراسان) در ننگرهار به نیروهای امنیتی افغانستان تسلیم شده‌اند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا