آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ و دانشگزارش

گفتمان معارف، تحصیلات و فقر؛

حقانی: حکومت‌های پیشین با مردم در جنگ بود/ غنی بودجه انکشافی وزارت تحصیلات را در جنگ مصرف کرده بود

انس حقانی در گفتمان معارف، تحصیلات و فقر می‌گوید که حکومت‌های پیشین اقتصاد کشور را نابود کردند و همیشه با مردم در جنگ بودند.

حقانی: حکومت‌های پیشین با مردم در جنگ بود/ غنی بودجه انکشافی وزارت تحصیلات را در جنگ مصرف کرده بود

مرکز تحقیقاتی و مطالعات توسعه بین‌المللی آسیا امروز سه شنبه ( ۱۷ جوزا) گفتمان معارف، تحصیلات و فقر را با حضور داشت مقامات بلند پایه امارت اسلامی برگزار کرد.
عبدالفتاح حکیمی رییس مرکز تحقیقاتی و مطالعات توسعه بین‌المللی آسیا گفت: مشکل امروز افغانستان فقر است که باید برای بیرون رفت از آن تلاش صورت گیرد و هر شهروند از ظرفیت خود برای از بین بردن فقر در کشور تلاش کند.
آقای حکیمی افزود که ما تلاش کردیم تا بحثی را برای ریشه‌یابی فقر به راه‌اندازیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.
مرکز تحقیقاتی آسيا به هدف آن ایجاد شده که راه‌حل‌ها برای مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی را روی دست بگیرد تا مشکلات کشور حل شود.
وی افزود که ما در تلاش هستیم تا بتوانیم مطالعات تحقیقاتی ما را در‌ جامعه پیاده کرده و روی مشکلات در جامعه کار ساز باشد.

آقای حکیمی می‌افزاید که مشکلات اقتصادی کشور با کمک‌های خارجی حل نمی‌شود و باید مردم از امکانات دست داشته در افغانستان استفاده کرده و برای حل مشکلات مالی تلاش کنند. فقر، معارف و تحصیلات مورد بحث قرار می‌گیرد و ما امروز می‌خواهیم افکار جامعه را برای رفع فقر معارف و تحصیلی به حرکت در آوریم.
این در حالی است که بعد از سقوط کابل به دست طا-لبان وضعیت اقتصادی مردم وخیم شده و صدها موسسه خصوصی در افغانستان فعالیت‌شان را متوقف کردند.
از سوی دیگر بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی نهادهای آموزشی و تحصیلی نیز دچار افت‌و خیزهای زیاد شد که به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نشده است. برای دختران دانشگاهی نیز دستورالعمل‌هایی وضع شده که روند تحصیلی را دچار مشکل کرده است.
از سویی هم عبدالحق آخوند معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله گفت: مشکلات زیادی امروز دامن‌گیر مردم افغانستان است و یکی از این مشکلات مواد مخدر است که از حکومت‌های پیشین به ما رسیده است.
آقای آخوند گفت که رهبری طا-لبان می‌خواهد کشت‌و تولید مواد مخد را در افغانستان منع کرده و به جای آن مواد دیگر را جایگزین کند.


وی همچنان افزود که با وجود آنکه جامعه جهانی برای افغانستان در قسمت جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر کمک‌های زیادی کرده بود، ولی در بیست سال گذشته تولید مواد مخدر سیر صعودی داشته و به گونه بی‌سابقه افزایش داشته است.
معین مبارزه با مواد مخدر افزود که ما در تلاش آن هستیم که بتوانیم کشت بدیل برای کوکنار را پیدا کنیم زیرا ضررهای کوکنار بیشتر از مفاد آن است.
از سوی دیگر، شهید احمد شهید خیل معین تخنیکی و مسکلی وزارت معارف گفت: آموزش علم و دانش یک ضرورت جدی برای مردم است و باید زمینه آن فراهم شود.
آقای شهید خیل افزود که علم برای تمام افراد جامعه ضروری است و برای هر زن، مرد، جوان و پیر و تمام اقشار جامعه ضروری و حیاتی است ولی باید توازن و معیارهای علم در نظر گرفته شود.
وی همچنان گفت که در دین اسلام علم و دانش جایگاه خاصی دارد و پیامبر اسلام همواره بر کسب علم و دانش تاکید داشت و خودش یک استاد بود و همیشه به دیگران تعلیم می‌داد.
در همین حال، شریفی بلخابی نماینده کمیسیون اهل تشیع گفت که فقر و بیکاری باید آسیب شناسی شود و بعد از آن روی بیرون رفت از فقر و بیکاری در یک جامعه اقدامات عملی صورت بگیرد.
آقای بلخابی افزود که ملت افغانستان امروز با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می‌کند و باید زمینه کاهش فقر را فراهم کنیم. عوامل دو تا است که فقر تحمیلی و فقر خودی است.
این در حالی است که بعد از سقوط نظام سیاسی در کشور میلیون‌ها تن بیکار شدند و صدها هزار تن افغانستان را ترک کردند.
از سوی دیگر، انس حقانی در این نشست عوامل فقر را ضعف دولت‌ها، جنگ داخلی، بی‌سوادی، عدم مهارت، بیکاری، تغیرات اقلیمی، افزایش نفوس و توجه نکردن به سکتور خصوصی عنوان کرد.
آقای حقانی افزود که تنش‌ها و درگیری‌های داخلی منجر به جنگ و رکود اقتصادی در کشور می‌شود که حکومت‌های پیشین با مردم افغانستان در جنگ بودند.
لطف‌الله خیر خواه معین وزارت تحصیلات عالی گفت: به فرمان رییس جمهور پیشین بودجه انکشافی وزارت به جنگ مصرف شده بود که تمام پروژه‌ها متوقف بود.
گفتنی است که با روی کار آمدن امارت اسلامی فقر و بیکاری، بسته شدن مراکز آموزشی و نهاهای تحصیلی از چالش‌های اساسی در جامعه امروز کشور است.

نویسنده

رسول شهزاد - کابل

رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا