آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

حمایت جامعه جهانی از برنامه ماین پاکی در افغانستان

روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین و معاونت در امور ماین پاکی، با حضور رییس اجرایی، وزیران دولت در امور رسیدگی به حوادث و امور شهدا و معلولین، نمایندگان سفارت امریکا و یوناما در کابل، بزرگداشت شد.

روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین و معاونت در امور ماین پاکی، با حضور رییس اجرایی، وزیران دولت در امور رسیدگی به حوادث و امور شهدا و معلولین، نمایندگان سفارت امریکا و یوناما در کابل، بزرگداشت شد.
به گزارش خبرگزاری دید، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در نشستی که به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت: در راستای پاکسازی ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در کشور تاهنوز هشتاد درصد کار صورت گرفته است، اما هنوزهم بیست درصد باقیمانده چالش بزرگ به حساب می‌آید.
رییس اجرایی با اشاره به آن که دولت از منابع داخلی امکان آن را دارد تا در راستای پاکسازی ساحات پوشیده از ماین و مواد منفجر ناشده سهم بگیرد، گفت که در بودجه وسط سال در کابینه پیشنهاد خواهد شد تا در زمینه پاکسازی مناطق آلوده با ماین ومهمات منفجر ناشده، سهم بیشتر داشته باشد.
در همین حال، نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، نقش موسسات ماین پاکی و کارکنان این موسسات را در زمینه پاکسازی مناطق ماین‌گذاری شده و نجات جان مردم با اهمیت دانست و گفت: تا به حال ۳۱۰۰ کیلومتر مربع زمین از مناطق آلوده با ماین در کشور پاکسازی شده ودر حدود ۱۹ میلیون ماین و مواد منفجر ناشده از این مناطق جمع‌آوری و از بین برده شده است.
نجیب آقا فهیم، از کشورهای تمویل کننده برنامه ماین پاکی که از ۳۰ سال به این‌سو در این راستا به همکاری‌های شان ادامه داده‌اند، سپاسگزاری کرد و گفت از سال ۲۰۱۱ میلادی به این‌سو حمایت بعضی کشورها از برنامه ملی ماین پاکی در افغانستان کاهش یافته است.
با این حال، توبی لینزر معاون نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان ابراز امیداوری کرد این سازمان تعهداتی را که در زمینه پاکسازی مناطق آلوده با ماین دارد انجام دهد.
او اطمینان داد که سازمان ملل متحد افغانستان را در زمینه رسیدن به هدفی که عاری شدن آن از ماین‌ها ومهمات منفجر ناشده تا سال ۲۰۲۳ می‌باشد حمایت می‌کند.
جیمز دیهارت نماینده سفارت امریکا در کابل نیز تعهد نمود که ایالات متحده امریکا به حمایتش از برنامه ملی ماین پاکی در افغانستان ادامه می‌دهد و دیگر دونرها را نیز به ادامه کمک‌های شان تشویق خواهد کرد تا افغانستان عاری از خطر ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده گردد.
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به مناسبت روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین، از شماری از کارکنان این بخش و چند تن از بازماندگان انفجار ماین‌ها، با توزیع تحایفی قدردانی نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا