آخرین اخبارافغانستانسیاست

حمایت قاطع ایتلاف ملی برای نجات از عطا محمد نور

ایتلاف ملی برای نجات افغانستان در حالی‌که این اقدام حکومت وحدت ملی را ناسنجیده، غیر قابل قبول و رویکرد انحصارگرایانه محسوب می‌نماید، اعلام می‌دارد که در چارچوب قانون اساسى وتوافقنامه حكومت وحدت ملى از مواضع آقای استاد عطا محمد نور والى بلخ حمایت می‌نمايد.


ایتلاف ملی برای نجات افغانستان با صدور اعلامیه‌ای از عطا محمد نور حمایت کرده و از ارگ خواسته است که از اقدامات یک جانبه و «انحصارطلبانه» دست بردارد.
در این اعلامیه همچنان از جامعه جهانی خواسته شده که به عنوان ضامن اجرای توافق‌نامه حکومت وحدت ملی، ارگ را وادار کند که با درک شرایط حساس کشور، ترور سیاسی شخصیت‌های ملی و مردمی را متوقف کند.
متن کامل اعلامیه:

بسمه تعالى
بيانيه شورای عالی ائتلاف ملی برای نجات افغانستان
حکومت وحدت ملی حاصل موافقتنامه سیاسی است که در آن هردو تیم بصورت مساویانه سهیم می‌باشند، اما تلاش رييس جمهور غنى طى سه ونيم سال گذشته برخلاف موافقتنامه حكومت وحدت ملى به انحصار قدرت و تجرید چهره‌های مطرح و موثر سیاسی معطوف بوده است.
سترجنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رياست جمهورى که مشروعیت نيم بند تیم ارگ را فراهم کرده بود، چندين بار هدف توطیه قرار گرفت وسر انجام بر خلاف نص قانون اساسى عملاً از روند قدرت وتصميم گيرى كنار گذاشته شد، محترم احمد ضیا مسعود که خلای مشاركت قومى در تیم « تحول و تداوم » را جبران كرده بود، در یک اقدام ديگر از وظيفه منفصل گرديد.
اخيراً دريک قدام مغاير ثبات، امنيت و منافع ملى، به طور یک‌جانبه استعفای استاد عطا محمد نور والی بلخ، اعلام گرديد که مجموع اين اقدامات غير دور انديشانه عواقب ناگواری در عرصه وحدت ملى را در پى داشته و به ثبات سياسى و روحيه وحدت ملى كمک نخواهد كرد.
خصوصاً اقدام اخير ارگ مبنى بر كنار گذاشتن والى موفق بلخ كه در تأمين وامنيت و باز سازى نمونه مثال بوده به منزله ضربه زدن به امنيت درشمال كشور می‌باشد كه زمینه‌های تسلط داعش و طالبان را فراهم و امنیت شمال بویژه بلخ را با خطر جدى مواجه می‌سازد.
بناءً شورای عالی ایتلاف ملی برای نجات افغانستان در حالی‌که این اقدام حکومت وحدت ملی را ناسنجیده، غیر قابل قبول و رویکرد انحصارگرایانه محسوب می‌نماید، اعلام می‌دارد که در چارچوب قانون اساسى وتوافقنامه حكومت وحدت ملى از مواضع آقای استاد عطا محمد نور والى بلخ حمایت می‌نمايد.
شوراى عالى ایتلاف براى نجات افغانستان از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که شرايط دشوار وشكننده كشور را درک نموده از اقداماتى كه شايبه انحصارطلبى و زورگويى را تبارز دهد، پرهيز واز راه مذاكره وتفاهم مشكل را حل كند.
شوراى ايتلاف از همه رهبران جهادى و نيروهاى ملى وايتلاف‌هاى سياسى می‌خواهد كه براى ختم اين بحران به وجود آمده دست بكار شده، براى حفظ ثبات سياسى و وحدت ملى اقدامات لازم را انجام دهند.
نيز شوراى ايتلاف از جامعه جهانى ونمايندگى ملل متحد می‌طلبد كه به عنوان ضامن اجراى توافق‌نامه حكومت وحدت ملى جلو اقدامات يكجانبه تيم ارگ را بگيرند و نگذارند كه با اقدامات مخالف روحيه وحدت ومشاركت ملى، ثبات و امنيت كشور به خطر مواجه گردد.
والسلام
شوراى عالى ايتلاف براى نجات افغانستان
مؤرخ ٢٩/٩/١٣٩٦

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا