آخرین اخبارافغانستانسیاست

حمایت گسترده مردم جوزجان از والی بلخ

رييس جمهور هميشه در برابر بزرگان، برخورد تبعيض‌آميز داشته و آن‌هایی را که در جامعه بالای مردم تاثيرگذارند به انزوا کشيده است.



صدها باشنده ولایت جوزجان اعم از بزرگان قوم، جوانان و سیاست‌مداران در ولایت جوزجان با انتقاد از عملکرد حکومت مرکزی در مورد مسئله عطا محمد نور از والی بلخ حمایت کردند.
در همایشی که در شهر شبرغان برگزار شده بود، بزرگان قومی از حکومت خواستند که در مورد عطا محمد نور تجدید نظر کند.
به گزارش خبرگزاری دید و به نقل از پژواک، عزیزالله الفتی نایب منشی سابق مجلس سنا می‌گوید: اگر فردا وضعیت در شمال به گونه دیگری شود و به تقاضاهای مردم پاسخ مثبت داده نشود، احتمال دارد حرکت‌های مدنی به شکل تندتر و خشن‌تر صورت بگیرد.
آقای الفتی هشدار می‌دهد که جلو خشم مردم را کسی گرفته نمی‌تواند و ریاست جمهوری باید مصالح عالی کشور را در نظر بگیرد.
به گفته او: « شايد آن‌روز قيمت يک چوکی از تحولات و دگرگونی‌هایی که از قهر و غضب مردم به وجود مى‌آيد، بی‌ارزشتر خواهد بود؛ اما تقاضای ما از رييس جمهور اين است تا مصالح عليای کشور را در نظر گيرد و فرمانی که براساس استعفای مشروط استاد عطا محمد نور اصدار يافته است، آن‌را پس گيرد و وضعيت شکننده و ناهمگون شمال را در نظر داشته باشد.»
از سویی هم، برخی از اشتراک کنندگان این همایش حکومت را به منزوی کردن رهبران سیاسی کشور متهم کرده و هشدار می‌دهند که باید ارگ متوجه رفتارهایش باشد.
محمد رحیمی یک عالم دینی می‌گوید:« ما آزادی مى‌خواهيم و بيداريم و ارگ‌نشينان نيز اين موضوع را بدانند که ديگر ملت ما خواب نيست و از ناامنی های مصلحتی همه بيزارند و اگر امروز مردم سکوت کرده‌اند، به اين معنی است که مصلحت عليای کشور را در نظر گرفته‌اند.»
آقای رحیمی افزود:« حکومت نبايد فرصت را مساعد سازد تا بزرگان ما از ما تقاضای همکاری کنند و ما زن و مرد به پا بايستيم و در کنار آن‌ها قرارگيريم؛ زيرا ما نفاق و شقاق نمی‌خواهيم و طرفدار جنگ نيستيم.»
در کنار این، نبيه مصطفی‌زاده عضو عضو مجلس سنا که در این همایش اشتراک داشت، گفت که رفتار رييس جمهور به مثابه بزرگ اين کشور، در قبال مردم دوگانه است و رييس جمهور هميشه در برابر بزرگان، برخورد تبعيض‌آميز داشته و آن‌هایی را که در جامعه بالای مردم تاثيرگذارند به انزوا کشيده است.
او افزود که سياست جاری رييس جمهور در قبال رهبران سياسی، کشور را به قهقرا مى‌برد و زندگی مردم را به بحران مى‌کشد و از جامعه جهانی و رييس جمهور تقاضا مى‌شود تا حساسيت موضوع را درک کند و ديگر بالای مردم ظلم و ستم روا ندارد.
مولوی عبدالحی حيات عضو شورای ولايتی جوزجان نیز با حمایت از عطا محمد نور، براصل تحکيم وحدت ميان مردم تاکيد کرد و گفت که تصاميم رييس جمهور در قبال رهبران سياسی شمال، ولايات شمالی کشور را به بحران مى‌کشد و ارگ بايد در قبال برکناری والی بلخ تجديد نظر کند؛ در غير آن به حرکت‌هاى مدنى خود ادامه مى‌دهند.
تنش میان ارگ و بلخ پس از آن اوج گرفت که اداره امور اعلام کرد عطا محمد نور از ولایت بلخ عزل شده و کسی دیگر به عنوان والی آن ولایت گماشته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا