آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

حملات تهاجمی طالبان به رغم شروع مذاکرات افزایش یافته است

طالبان می‌خواهند در میز مذاکره دست بالا داشته باشند. آن‌ها همچنان می‌خواهند بر حکومت فشار آورند. آن‌ها همچنان می‌خواهند ظرفیت خود (برای حمله) را به جامعه بین‌الملل نشان دهند.

از زمان شروع گفت‌وگوهای مستقیم صلح بین شورشیان و حکومت، افغانستان شاهد افزایش قابل توجه حملات از سوی طالبان است.
وزارت دفاع افغانستان به تازگی اعلان کرد که طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته، در ۱۹ ولایت از ۳۴ ولایت کشور حملاتی را انجام دادند. این وزارت می‌گوید: «طالبان به هیچ وجه خشونت‌ها را کاهش ندادند. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در چهارچوب دفاع فعالانه و پاسخ به حملات دشمنان، از خود دفاع می‌کنند».
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع کشور گفت: «با شروع مذاکرات میان‌افغانی، ما انتظار داشتیم طالبان حملات خود را کاهش دهند، اما متأسفانه حملات آن‌ها هنوز هم رو به افزایش است».
عبدالله عبدالله رییش شورای عالی مصالحه ملی و رییس تیم مذاکره کننده دولت افغانستان با یادآوری تشدید خشونت‌ها، در روز نخست مذاکرات صلح بر برقراری آتش‌بس تأکید کردند.
آقای عبدالله گفت: «قبل از هر چیزی، خشونت‌ها باید به گونه قابل توجه کاهش یابد. ما باید آتش‌بس بشردوستانه و بعداً آتش‌بس دایمی را در افغانستان شاهد باشیم. پیروزی از طریق جنگ امکان‌پذیر نیست، اما با مذاکرات، هر دو طرف می‌تواند برنده باشد و هیچ بازنده‌ای نخواهیم داشت».
یک مقام اطلاعاتی افغانستان افزایش خشونت‌ها را به مذاکرات صلح نسبت داد.
این مقام ریاست امنیت ملی کشور گفته است: «طالبان می‌خواهند در میز مذاکره دست بالا داشته باشند. آن‌ها همچنان می‌خواهند بر حکومت فشار آورند. آن‌ها همچنان می‌خواهند ظرفیت خود (برای حمله) را به جامعه بین‌الملل نشان دهند. آن‌ها (طالبان) با انجام حملات در بخش‌های مختلف می‌خواهند نشان دهند که بخش بزرگ این کشور را تحت کنترول دارند، زیرا ادعا می‌کنند ۷۰ درصد کشور تحت کنترول آن‌هاست».
گفت‌وگوهای میان‌افغانی، بخشی از توافق‌نامه صلح ایالات متحده با طالبان است که شامل تبادله زندانیان و خروج تدریجی نیروهای خارجی و امریکایی می‌شود.
پس از امضای توافق‌نامه صلح در ۲۹ فبروری، طالبان حملات خود را تشدید کرده‌اند و ولایات شمال که قبلاً امنیت نسبی داشت، شاهد حملات گسترده این گروه است.
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ می‌گوید: «از زمان امضای توافق‌نامه با ایالات متحده، خشونت از سوی طالبان به طور مداوم رو به افزایش است. این ولایت در مقایسه با ماه گذشته، به طور میانگین شاهد ۴ حمله در روز است».
وی افزود که هفت منطقه از ۱۴ ولسوالی بلخ در حالت آماده‌باش قرار دارند. هر شب، یک حادثه توسط طالبان بالای نیروهای دولت رخ می‌دهد.
سخنگوی والی بلخ با بیان این‌که بسیاری از ۵ هزار زندانی آزاد شده طالبان جنگ را از سر گرفته‌اند، تأکید می‌کند: «آن‌ها (طالبان) به وعده خود عمل نکردند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا