اسلایدشوجهان

حمله امریکا به سوریه واکنش‌های تندی را برانگیخت


صبح امروز در پاسخ به حمله کیمیاوی که به نیروهای بشار اسد نسبت داده شده است، کشتی‌های جنگی امریکا در دریای مدیترانه حدود ۶۰ موشک«توماهاوک» را به یک پایگاه هوایی« شعیرات» در جنوب شرق حمص پرتاپ کردند.
این اقدام، اولین حمله مستقیم امریکا به دولت سوریه طی شش سال جنگ داخلی این کشور به شمار می‌رود. گفته می‌شود، امریکا با این اقدام، وارد نوعی جنگ نیابتی با ارتش روسیه که در خاک سوریه حضور دارد، شده‌است.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در یک بیانیه‌ ویدیویی، این حمله را نوعی پیش‌گیری از گسترش و استفاده از سلاح‌های کیمیاوی، توصیف کرد. ترامپ همچنین گفته است که سوریه تعهدات خود را تحت کنوانسیون سلاح‌های کیمیاوی نقض کرده است و خواست شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته است.
دولت سوریه این حمله را محکوم کرده‌است، اما شورشیان سوریه از آن استقبال کرده‌اند.
این حمله که در آستانه‌ی دیدار رییس‌جمهور امریکا با رییس‌جمهور چین در ایالت فلوریدا صورت گرفت، باعث شد تا بازارهای بورس آسیا نیز با نوساناتی همراه شود.
همچنین، طلال برزی، والی حمص در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته است که این حمله منجر به کشته‌شدن ۳ سرباز و ۲ غیرنظامی و همچنین زخمی‌شدن ۷ تن دیگر شده است.
در همین حال، یک گروه نظارتی متعلق به مخالفان دولت سوریه گفته است که این حمله هوایی امریکا منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۴ سرباز سوری به شمول یک جنرال و وارد آمدن خسارات سنگین شده است.
استرالیا، اسراییل، عربستان، ترکیه، جاپان، آلمان و فرانسه از این اقدام امریکا استقبال کرده‌اند.
این در حالی است که کرملین می‌گوید، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه معتقد است که حمله امریکا بر  پایگاه هوایی سوریه “تهاجم علیه یک کشور دارای اقتدار و در تناقض با حقوق بین‌الملل” است.
وزارت خارجه روسیه می‌گوید، در پاسخ به این اقدام امریکا، تفاهم‌نامه پیش‌گیری از برخوردهای هوایی در آسمان سوریه را به حالت تعلیق در می‌آورد. به اساس این تفاهم‌نامه، امریکا و روسیه در مورد پروازهای‌شان در آسمان سوریه با یکدیگر تبادله اطلاعات می‌کردند، تا از بروز حادثه در آسمان سوریه جلوگیری شود.
از سوی دیگر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم‌کردن حمله هوایی امریکا بر سوریه گفته است که اقدام یکجانبه کاری خطرناک و ویرانگر است و اصول حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.
وزارت خارجه اندونیزیا نیز از آن‌چه که اقدامات خارجی یکجانبه در سوریه از جمله حمله امریکا بر پایگاه هوایی سوریه می‌خواند، ابراز نگرانی کرده‌است.
گفتنی است که در این حمله ۹ هواییمای سوری از بین رفته و نیز همکاری میان روسیه و امریکا به طور کامل در سوریه، متوقف شده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا