آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

حمله بر دانشگاه کابل؛ طالب، داعش یا شبکه حقانی

به نظر می‌رسد که تاکتیک حمله امروز شباهت فراوانی به حملاتی دارد که در گذشته از سوی شبکه حقانی در نقاط مختلف انجام شده است.

در چند روز اخیر شهر کابل دوباره گواه رویدادهای تروریستی خونین و خشونتبار است. هنوز خون قربانیان حمله تروریستی بر آموزشگاه کوثر دانش در غرب کابل خشک نشده که اینک بر دانشگاه کابل، اکادمیک ترین نهاد تحصیلی افغانستان حمله شد.
حمله انتحاری و مسلحانه بر دانشگاه کابل حوالی ساعت یازده و نیم روز دوشنبه دوازدهم عقرب آغاز شد، برخی مهاجمان با یونیفورم نیروهای مسلح کشور وارد دانشگاه شده و دانشجویان را هدف گلوله باری قرار دادند. لحظات پیش وزارت امور داخله خبر داد که حمله بر دانشگاه کابل با از پا در آمدن مهاجمان خاتمه یافته است.
در این حمله خونین، مطابق به آمار رسمی وزارت داخله، دست کم ۱۹ تن کشته شده و ۲۲ تن دیگر زخم برداشته است. اما دانشجویانی که نجات یافته‌اند، می‌گویند که تعداد قربانیان خیلی بیشتر از آماری است که نهادهای رسمی ارائه می‌کنند.
اما نکاتی که باید روی آن تمرکز بیشتری شود، نخست تاکتیک حمله و دوم روز حمله است.
امروز نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران در دانشگاه کابل افتتاح شد. برخی مسئولان ایرانی نیز در همایش افتتاح نمایشگاه حضور یافته بودند. مراسم سخنرانی تمام شده و قرار بود که نمایشگاه با قطع نوار افتتاح شود که حمله آغاز شد.
به نظر می‌رسد که تاکتیک حمله امروز شباهت فراوانی به حملاتی دارد که در گذشته از سوی شبکه حقانی در نقاط مختلف انجام شده است. شبکه حقانی گروهی است که همواره توانایی و قساوتش را در انجام چنین حملاتی نشان داده است. این شبکه در ایتلاف با طالبان قرار دارد، ولی تشکیلاتش مستقل است و مستقیماً به منابع مالی و استخباراتی دسترسی دارد.
نخست انفجار و سپس ورود مهاجمان مسلح، در گذشته نیز از سوی شبکه حقانی در نقاط مختلف کشور انجام شده است، اما بار ضد اخلاقی حمله بر مراکز تحصیلی و اکادمیک به حدی سنگین است که گروه طالبان از به دوش گرفتن مسئولیت آن ابا می‌ورزد.
امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری نیز انگشت اتهامش را علیه گروه طالبان چرخانده است. آقای صالح آدم امنیتی و طلاعاتی است و اگر می‌گوید که این حمله کار گروه طالبان است، بدون شک نشانه‌ها و اعراضی وجود دارد که حکایت از دست داشتن گروه طالبان، اخصاً شبکه حقانی به عنوان بازوی راست نظامی این گروه دارد.
هرچند در دو سال اخیر گروه طالبان تلاش کرده که از زیر بار اخلاقی سنگین حملات اینچنینی فرار کند، ولی تشابهات در شیوه حملات، اظهارات مقامات امنیتی و اطلاعاتی کشور و همچنان سابقه طالبان در این راستا، همه گویای آن است که شبکه حقانی در پشت این حملات قرار دارد.
واقعیت میدانی افغانستان نشان می‌دهد که انجام چنین حملاتی همواره از سوی گروه طالبان و شبکه حقانی انجام شده است. تاکتیک تازه طالبان افزایش حملات نظامی و تروریستی و امتیاز گیری در مذاکرات است. این گروه نشان داده که هیچ انعطافی برای مصالحه نشان نداده و همچنان بر طبل «فتح» می‌کوبد.
چنین می‌پندارم که گروه طالبان و شبکه حقانی تقسیم وظایف نموده و اکنون حملات تروریستی بر نهادها و مراکز ملکی را شبکه حقانی انجام می‌دهد و طالبان از پذیرفتن مسئولیت آن خودداری می‌کنند و حملات مستقیم از سوی کمیسیون نظامی طالبان زیر رهبری ملا یعقوب انجام شده و توجیه شرعی می‌شود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا