آخرین اخبارتحلیل

حمله بر سفارت عراق؛ تلافی شکست موصل!


رخداد تروریستی حمله بر سفارت عراق در کابل با رخدادهای هراس‌افکنانه دیگری که قرار بود واقع شود، اما نشد( یعنی عملیات تروریستی که در کربلا و نجف پیش از وقوع کشف خنثی شد) ارتباط سیستماتیک داشته و بدون تردید بین کل این سلسله وقایع تروریستی انجام‌شده و خنثی‌شده از یک طرف و شکست داعش در موصل از جانب دیگر رابطه‌ی معناداری وجود دارد. بدین معنا که شکست سنگین هراس‌افکنان در موصل علت اصلی طرح و اجرای یک رشته عملیات تروریستی است که برخی از آن‌ها پیش از وقوع کشف و خنثی شد و برخی دیگر به وقوع پیوست که حمله به سفارت عراق در کابل یکی از آنهاست. این رشته اقدامات تروریستی از طرف داعش به تلافی شکست سنگین آنها در موصل برنامه‌ریزی شده بود.
این حادثه اما پس از آن صورت می‌گیرد که چندی پیش سفارت عراق در کابل، شکست مفتضحانه داعش در عراق را جشن گرفت و سفیر این کشور، داعش را در حال نابودی کامل در عراق دانست. سفیر عراق، که در این خصوص، نشست خبریِ را در سفارت عراق برگزار کرد، در حضور رسانه‌ها اعلام داشت که نقش «مرجعیت دینی» در شکست داعش در موصل و بسا شهرهای بزرگ دیگر عراق «تعیین‌کننده» بوده است.
از سوی دیگر، از آنجایی‌که داعش شکست‌های سنگین و پیاپی را در عراق و سوریه تجربه کرده است، اینک تلاش دارد با راه‌اندازی حملات تروریستی در بیرون از این کشور، شکست‌ خود را توجیه کند، اما آنچه واضح است اینست که داعش روزهای آخر عمر خویش را به سر می‌رساند و بی‌رمق شده است.
در نبرد موصل چندین هزار داعشی کشته شد، پایتخت حکومت آنها سقوط کرد و تمام قلمرو حاکمیت داعش از آنها بازپس گرفته شد. سقوط موصل در عراق، در واقع اعلان مرگ داعش در این کشور بود.
آثار و نشانه‌های جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت و جنایت‌های شرم‌آور از آنها به جا مانده است که در تاریخ بشریت منحصربه فرد شمرده می‌شود.
با این حساب، طبیعی است که این گروه تروریستی، اگر توان انتقال نبرد در منطقه‌ی دیگر جهان را موقتاً از دست داده باشد، اقدامات تلافی‌جویانه، کم‌ترین واکنشی است که از خود نشان داده و خواهد داد.
داکتر سید عبدالوهاب رحمانی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا