آخرین اخبارافغانستانسیاست

حمله به خبرنگاران« جنایت علیه بشریت» است

فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از دیوان کیفری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی جدی حمله‌ انتحاری در کابل به خبرنگاران شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، دو انفجار صبح امروز در منطقه «شش درک» کابل رخ داد. در نتیجه این انفجارها دست‌کم ۲۹ نفر کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند. ۹ خبرنگار در بین کشته شدگان و هفت خبرنگار در بین زخمی شدگان هستند.
گفته می‌شود انفجار دوم در تجمع خبرنگارانی که مشغول پوشش انفجار اول بودند، رخ داده است.
در این رویداد، خانم محرم درانی، عبادالله حنان‌زی و سباوون کاکر، خبرنگاران رادیو آزادی، یار محمد توخی، تصویربردار تلویزیون طلوع نیوز، غازی رسولی و نوروز علی خبرنگار و تصویربردار تلویزیون یک، شاه مری فیضی عکاس آژانس خبری فرانسه، سلیم تلاش و علی سلیمی خبرنگار و تصویربردار تلویزیون مشعل کشته شدند.
فدراسیون خبرنگاران، حمله تروریستی امروز را «جنایت علیه بشریت» خوانده و گفته است این حمله در قلب کابل و در حوزه سبز، نشان دهنده کوتاهی جدی حکومت در تامین امنیت است.
مسئولان شماری از رسانه‌ها در محل انفجار امروز جمع آمده و اعلامیه مشترک‌شان را با خبرنگاران شریک ساختند.
آن‌ها گفتند که برای بررسی این قضیه، شکایت نامه رسمی را در دیوان کیفری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل ثبت خواهند کرد.
مسئولان رسانه‌های افغانستان ده ثور را « روز خونین برای رسانه‌های افغانستان» نامیدند و قرار شد هر سال در این روز از کشته شدگان رسانه‌های افغانستان بزرگداشت شود.
مسئولان رسانه‌ها در محل رویداد امروز جمع شده و آن را «جنایت علیه بشریت» خواندند.
نادر نادری سفیر آزادی بیان حکومت در گردهمایی یاد شده گفت:« جنایت این گروه جنایتکار نه تنها بخشودنی نیست، بلکه مورد پیگرد قرار می‌گیرد و نهادهای ملی و بین‌المللی متعهد هستند که عاملینش را به پنجه قانون و عدالت بکشانند.»
او تاکید کرد که جنایت امروزی، جرئت و عملکرد مسلکی بی‌طرفانه رسانه‌ها را از بین نخواهد برد.
دفترحمایت از خبرنگاران آزاد افغانستان( نی) نیز گزارش داده که از سال ۱۳۸۰ تااکنون بیش از ۸۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا